Gezondheidszorg heeft geen tijd voor marketing

Array

Nederlandse zorgaanbieders hebben grote moeite met de implementatie van marketing in de organisatie. Meer dan de helft van de Nederlandse zorgorganisaties heeft namelijk onvoldoende tijd en capaciteit om zich überhaupt met marketing bezig te houden. Dat blijkt uit het meest recente onderzoek van het Zorgmarketingplatform onder 73 Nederlandse ziekenhuizen, zorginstellingen en thuiszorgaanbieders.
Nu marktwerking in de gezondheidszorg een feit is, moeten zorgaanbieders marktgerichter en klantgerichter opereren om te overleven en om de gunst van zorgverzekeraars en patienten te winnen. De invoering van “marketing” is dan een logische stap, maar blijkt in de praktijk te moeilijk te zijn voor de zorgaanbieders.

Het Zorgmarketingplatform heeft in het najaar 2009 een onderzoek uitgevoerd naar de stand van zaken van marketing in de gezondheidszorg. Aan het onderzoek hebben 73 bestuurders en managers meegedaan van grote ziekenhuizen, verzorging- en verpleeghuizen, thuiszorgorganisaties en instellingen voor gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg.

Uit het onderzoek blijkt dat vooral tijd, capaciteit, deskundigheid en geld ontbreken. Ook wordt in veel gevallen de noodzaak van marketing niet gevoeld. De top-5 van obstakels voor de invoering van marketing zijn volgens de geenquêteerde zorgmanagers:

  1. Onvoldoende tijd en capaciteit (52%)
  2. Onvoldoende marketingdeskundigheid (40%)
  3. Marketingverantwoordelijkheid onduidelijk (37%)
  4. Onvoldoende marketingbudget (36%)
  5. Noodzaak wordt onvoldoende gevoeld (33%)

De drie belangrijkste marketingspeerpunten van zorgaanbieders zijn volgens het onderzoek:

  1. Klanttevredenheid verhogen (48%)
  2. Communicatie & PR versterken (42%)
  3. Kwaliteit van dienstverlening verbeteren (40%)

Deze speerpunten staan al langer bovenaan de agenda van de Nederlandse zorgaanbieders en komen kort en krachtig neer op het Engelse gezegde “be good and tell it”.

De resultaten van het Zorgmarketing Onderzoek 2009 sluiten aan op de resultaten van het vorige onderzoek dat in 2007 is uitgevoerd. Ten opzichte van de situatie in 2007 lijkt het beeld in 2009 weinig veranderd te zijn, ondanks de toenemende marktwerking.

Meer informatie over dit onderzoek

Zorgmarketingplatform
Het Zorgmarketingplatform (www.zorgmarketingplatform.nl) is een kennisplatform van en voor bestuurders en managers in de gezondheidszorg. Het doel is het uitwisselen van kennis en ervaring op marketinggebied en versterken van de marketingfunctie van zorginstellingen. Het Zorgmarketingplatform organiseert bijeenkomsten, workshops, onderzoek en publicaties.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen