Zorgklant is nog geen koning

Array

In de VWS-begroting 2007 wordt de versterking van de positie van de zorgconsument in woord beleden maar niet in beleid omgezet. Het perspectief van de patiënt klinkt er onvoldoende in door. Dat stelt de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) in een eerste reactie. De nieuwe Zorgverzekeringswet die dit jaar is ingevoerd, is ingegeven door de wens om meer vraagsturing in de zorg te bewerkstelligen. Doelstelling bij de veranderingen in het zorgstelsel is niet alleen om kwaliteitsverbetering en zorginnovatie te realiseren, maar ook om de positie van de burgers in de gezondheidszorg te versterken.Uit een peiling die de NPCF in augustus jl. heeft laten uitvoeren door het NIVEL naar de ervaringen van chronisch zieken met de nieuwe Zorgverzekeringswet blijkt dat zich in de afgelopen maanden geen grote problemen hebben voorgedaan met vergoedingen of machtigingen. Hoewel de introductie van het zorgstelsel redelijk goed lijkt te zijn verlopen, blijft de grote vraag: wordt de patiënt er ook beter van? Voor de burger hebben de veranderingen tot op heden echter nog weinig opgeleverd in termen van een kwalitatief betere zorg en een renderende premie. De overheid heeft tot nu toe vooral ingezet op het versterken van de positie van de individuele patiënt door keuze-informatie beschikbaar te stellen. Dat is niet voldoende. Met alleen informatie verandert de patiënt niet in een zorgconsument. Koopkracht, kwaliteit, keuzemogelijkheden en klantgerichtheid zijn dan de sleutelwoorden. Dat krijgt de individuele patiënt niet voor elkaar. Daar zijn sterke collectieven voor nodig. In de zorgnota is onvoldoende aandacht voor de wijze waarop de noodzakelijke versterking van de positie van de patiënt, zowel op individueel als op collectief niveau, in beleid wordt uitgewerkt. De NPCF vindt dat alleen de burger in de rol van kritische zorgconsument de noodzakelijke kwaliteitsverbetering en kostenbeheersing kan teweegbrengen. In het pamflet ‘Wensen aan de politiek’ heeft de NPCF de agenda hiervoor beschreven.  @ Peter Aalstein, naar aanleding van het artikel “Het avondspreekuur komt eraan” Dat er nog veel zendingswerk te verrichten is, dat was me al bekend. Dat veel huisartsen een avondspreekuur niet zien zitten, is geen verrassing. Waar ik met name benieuwd naar ben is wat jullie patienten vinden. Veel mensen gaan naar de huisartsenpost omdat ze geen vrij willen of kunnen nemen. Komen zodoende vaak veel later met hun klachten bij de huisarts, en dan hoef ik je niet te vertellen dat dit een ongunstig effect heeft op de kosten van de gezondheidszorg en verzuim hierdoor uiteindelijk vaak langer is omdat men te lang met klachten blijft doorlopen. Ik denk dat de discussie over een avondspreekuur een wisselwerking moet zijn tussen wensen van patienten en artsen. “It takes two to tango” De tijd dat er ook vanuit de patient geredeneerd dient te worden is echt aangebroken. En ik ben bang dat huisartsend Nederland nog teveel vanuit zichzelf redeneert en de eigen patienten onvoldoende betekt in het toekomstige beleid voor hun huisartsenpraktijk. Daarnaast hoor ik huisarten klagen over hun inkomsten en bestaat er de angst dat de inkomsten de komende jaren zullen gaan dalen. Door meer met je client/patient mee te denken komen we tot een doelmatiger medisch beleid en maken we optimaler gebruik van de schaarse middelen die we hebben. Zullen we hier eens een boompje over opzetten onder het genot van een drankje?
 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen