ZZP support ondersteunt voorbereiding

Array

In de maanden juni en juli kunnen instellingen nog ZZP Support aanvragen. Een ervaren adviseur checkt vervolgens wat er nodig is voor een goede overgang naar de zorgzwaartebekostiging. Twee instellingen in Kampen en Dordrecht maakten al gebruik van deze service.

Een ervaren adviseur brengt een bezoek aan de organisatie, spreekt met diverse betrokkenen en stelt een rapportage op met aandachtspunten voor de organisatie. Lees meer over ZZP Support en de ervaringen van Zorgcentrum De Linde in Dordrecht en Woonzorgconcern IJsselheem in Kampen.

Ervaringen Zorgcentrum De Linde

Jacques Honders, projectleider ZZP, vertelt over ZZP Support bij Zorgcentrum De Linde op 22 mei: Zorgcentrum De Linde is een verzorgingshuis met 80 bedden en maakt deel uit van de Centra voor Wonen, Zorg en Welzijn Zuid-West Nederland van het Leger des Heils. Zorgcentrum De Linde hanteert al enkele jaren de ‘cliënt centraal filosofie’ waarin zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de autonomie van de cliënt en respect voor de eigen verantwoordelijkheid met betrekking tot de keuzes voor de (in)richting van zijn of haar leven. Daarnaast worden cliënten binnen Zorgcentrum De Linde zoveel mogelijk betrokken bij activiteiten (‘erbij houden en erbij horen’) en werkt men vanuit de mogelijkheden van de cliënten in plaats van de beperkingen.

Nog veel te doen

Het besluit om in te gaan op de uitnodiging van ZZP Support is met name tot stand gekomen na deelname aan een voorlichtingsbijeenkomst Zorgzwaartebekostiging op 23 april 2008 in Eindhoven. We dachten dat we als organisatie al een aardig eind op weg waren, we volgen fase gewijs de instructies die worden aangegeven op www.zorgzwaartebekostiging.nl. Tijdens de branchebijeenkomst in Eindhoven realiseerden wij ons echter dat er nog veel werk verzet moet worden.

Duidelijke acties

In het ZZP support overleg is in een gesprek met een open karakter stil gestaan bij alle stappen die al gezet zijn, en die nog door ons gezet moeten worden. De gekozen vorm van het gesprek was voor de betrokken personen prettig en had een enthousiasmerend effect. Er is aan ieder op een heldere adequate wijze antwoord gegeven op een groot aantal vragen. Het resultaat van ZZP Support is dat voor ons duidelijk werd dat wij op de goede weg zitten, maar ook dat er nog een aantal zaken gedaan moet worden. Zoals het belang van het opzetten van een projectorganisatie, waardoor de aansturing breder kan worden getrokken en draagvlak vergroot kan worden; het toepassen van de handreikingen met betrekking tot formatie en kostprijzen; en het belang van een goede intake.

Ervaringen van IJsselheem

Paula van den Bogaart, manager Beleid en Innovatie over haar ervaring met ZZP-support:
Op 20 mei heeft woonzorgconcern IJsselheem deelgenomen aan ZZP support. Woonzorgconcern IJsselheem biedt vanuit dertien locaties in de regio Kampen, Zwartewaterland en Zwolle verschillende vormen van wonen, zorg en dienstverlening in de V&V-sector. De activiteiten zijn gericht op zo optimaal mogelijke kwaliteit van leven van cliënten. Uitgangspunten hierbij zijn onder andere respect voor zelfstandigheid en keuzevrijheid, respect voor privacy en de eigen identiteit. De verzorgingshuizen bieden samen zorg aan zo’n 700 cliënten. Het aantal verpleeghuisplaatsen binnen IJsselheem is 431.

Afwachtende houding

Wij zijn al zo’n anderhalf jaar druk met de voorbereidingen voor de implementatie van de zorgzwaartebekostiging. Maar omdat steeds blijkt dat er landelijk nog een aantal zaken geregeld moeten worden, is de neiging om niet te hard te lopen bij ons duidelijk aanwezig. Het is dus steeds zoeken naar een goed evenwicht: wat doen we wel en waar wachten we mee? Omdat 2009 toch wel snel nadert, leek het ons een goed idee om eens een expert te vragen met ons mee te kijken. Van de support verwachtten wij feedback op onze aanpak en daarnaast een advies over de prioritering van onze vervolgacties.

Positieve ervaringen

De support heeft een dag geduurd. Tijdens deze dag zijn er gesprekken gevoerd met enkele functionarissen uit onze organisatie, zoals de Raad van bestuur, manager P&O, de financieel manager, manager beleid en innovatie en enkele locatiemanagers. De projectleider en de betrokken beleidsadviseurs hebben alle gesprekken bijgewoond. Onze ervaringen:
Wij hebben het als erg plezierig ervaren om met elkaar alle aspecten van de voorbereiding van onze organisatie op zorgzwaartebekostiging met inhoudsdeskundigen te bespreken. Vooral het aanbrengen van de samenhang van de diverse bouwstenen (primair proces, cliëntregistratiesysteem, kostprijsberekening, managementinformatie, flexibele inzet personeel, arrangementontwikkeling) is zeker een resultaat van deze dag te noemen. Ook het advies dat wij aan het einde van de dag kregen was voor ons herkenbaar en helpt ons weer verder. Daarnaast hebben wij een duidelijk antwoord gekregen op veel van de inhoudelijke vragen die wij hadden.

ZZP nog beschikbaar in juni en juli

Wilt u ook gebruik maken van deze service van ZZP Support dan kunt u zich aanmelden via het ZZP Registratiesysteem. Aanmelden is nog mogelijk voor dagen in de maanden juni en juli.

Vragen over ZZP Support kunnen per e-mail worden gestuurd aan [email protected] of telefonisch worden gesteld via de Helpdesk Zorgzwaartebekostiging (053) 436 32 67.

Recente artikelen