Analyse marktpositie GGZ-zorg
ArrayOp dit moment vinden er veel veranderingen plaats in regelgeving en financiering van de GGZ-zorg. Voor instellingen is dit aanleiding om zich te bezinnen op fundamentelere vragen. Het gaat hierbij onder andere om vragen die betrekking hebben op marktpositionering: "wat is onze plaats in de keten van GGZ-zorg"? "Willen we een volledig pakket van diensten leveren of willen we ons specifiek richten op bepaalde doelgroepen"? "Wat zijn kansrijke groepen"? "Hebben we voldoende volume" ?"Wat is ons huidig rendement"? "Kunnen we vanuit waardecreatie onze positie optimaliseren"? "Kunnen we dit alleen of moeten we nadenken over samenwerking met anderen"?……. Een aantal aspecten noemen we hier beknopt. Toekomstige en potentiële vraag naar GGZ-zorg We kunnen prognoses op basis van te verwachten ontwikkelingen opstellen. Hierbij gaat het om vragen zoals: hoe zien demografische ontwikkelingen in uw eigen regio eruit? Welke zorgvraag op het terrein van GGZ kunt u op basis hiervan verwachten? Welke ontwikkelingen en trends doen zich hierbij voor? Wat is de potentiële vraag naar GGZ-zorg? Hierbij onderscheiden we de belangrijkste doelgroepen binnen de GGZ in het curatieve segment en het chronische segment.
- Stemmingsstoornissen (depressie, dystemie, bipolaire stoornis )
- Angststoornissen (paniekstoornis, sociale fobie, specifieke of enkelvoudige fobie, dwangstoornis, gegeneraliseerde angststoornis)
- Middelenstoornis (alcohol- en drugsmisbruik, alcohol- en drugsafhankelijkheid )
- Eetstoornissen (anorexia nervosa, boulimia nervosa)
- Schizofrenie.
- Somatische stoornissen
- Autisme spectrum stoornissen
- Co-morbiditeit
- Doven en slechthorenden
- Etc.
Marktaandeel in instroom, geleverde zorg en uitstroom
Een marktanalyse geeft inzicht in de totale zorgvraag in het verzorgingsgebied en het eigen marktaandeel daarin. Voor GGZ-instellingen is het van belang inzicht te hebben in het eigen marktaandeel op de diverse deelterreinen van de geleverde zorg te weten:
- aantal DBC's per zorgonderdeel
- polibezoeken
- dagbehandelingen
- opnamen
- verpleegdagen
Marktaandeel in financiële termen
Een groot aandeel in de geleverde productie komt niet altijd overeen met een groot aandeel in financiële termen. Om deze reden is een vertaling van dit marktaandeel naar financiële termen van belang. Het gaat hier om de gerealiseerde omzet door de eigen instelling ten opzichte van het totaal beschikbare budget voor het verzorgingsgebied.
Imago bij de belangrijkste stakeholders
Daarnaast kan een onderzoek onder de belangrijkste stakeholders (cliëntenorganisatie, medewerkers, verwijzers, financierders, omgeving) aanknopingspunten geven omtrent percepties bij deze stakeholders over de verleende diensten.