Analyse marktpositie GGZ-zorg

Array

Op dit moment vinden er veel veranderingen plaats in regelgeving en financiering van de GGZ-zorg. Voor instellingen is dit aanleiding om zich te bezinnen op fundamentelere vragen. Het gaat hierbij onder andere om vragen die betrekking hebben op marktpositionering: "wat is onze plaats in de keten van GGZ-zorg"? "Willen we een volledig pakket van diensten leveren of willen we ons specifiek richten op bepaalde doelgroepen"? "Wat zijn kansrijke groepen"? "Hebben we voldoende volume" ?"Wat is ons huidig rendement"? "Kunnen we vanuit waardecreatie onze positie optimaliseren"? "Kunnen we dit alleen of moeten we nadenken over samenwerking met anderen"?……. Een aantal aspecten noemen we hier beknopt. Toekomstige en potentiële vraag naar GGZ-zorg We kunnen prognoses op basis van te verwachten ontwikkelingen opstellen. Hierbij gaat het om vragen zoals: hoe zien demografische ontwikkelingen in uw eigen regio eruit? Welke zorgvraag op het terrein van GGZ kunt u op basis hiervan verwachten? Welke ontwikkelingen en trends doen zich hierbij voor?  Wat is de potentiële vraag naar GGZ-zorg? Hierbij onderscheiden we de belangrijkste doelgroepen binnen de GGZ in het curatieve segment en het chronische segment.

  • Stemmingsstoornissen (depressie, dystemie, bipolaire stoornis )
  • Angststoornissen (paniekstoornis, sociale fobie, specifieke of enkelvoudige fobie, dwangstoornis, gegeneraliseerde angststoornis)
  • Middelenstoornis (alcohol- en drugsmisbruik, alcohol- en drugsafhankelijkheid )
  • Eetstoornissen (anorexia nervosa, boulimia nervosa)
  • Schizofrenie.
  • Somatische stoornissen
  • Autisme spectrum stoornissen
  • Co-morbiditeit
  • Doven en slechthorenden
  • Etc.

Marktaandeel in instroom, geleverde zorg en uitstroom

Een marktanalyse geeft inzicht in de totale zorgvraag in het verzorgingsgebied en het eigen marktaandeel daarin. Voor GGZ-instellingen is het van belang inzicht te hebben in het eigen marktaandeel op de diverse deelterreinen van de geleverde zorg te weten:

  • aantal DBC's per zorgonderdeel
  • polibezoeken
  • dagbehandelingen
  • opnamen
  • verpleegdagen

Marktaandeel in financiële termen

Een groot aandeel in de geleverde productie komt niet altijd overeen met een groot aandeel in financiële termen. Om deze reden is een vertaling van dit marktaandeel naar financiële termen van belang. Het gaat hier om de gerealiseerde omzet door de eigen instelling ten opzichte van het totaal beschikbare budget voor het verzorgingsgebied. 

Imago bij de belangrijkste stakeholders

Daarnaast kan een onderzoek onder de belangrijkste stakeholders (cliëntenorganisatie, medewerkers, verwijzers, financierders, omgeving) aanknopingspunten geven omtrent percepties bij deze stakeholders over de verleende diensten.

Contact

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen