Online reputatie management voor zorgprofessionals

Array

Daar waar Martijn  Hulst vandaag besteed aan de kansen voor de zorg met wat kanttekeningen, mis ik in zijn artikel iets waar we bij Medicalfacts.nl nog al eens vragen van artsen en organisaties over krijgen: online reputatie management. Volgens de Social Technographics Ladder van Forrester (zie presentatie) creeert 16% van de Amerikaanse volwassen online gezondheidsinformatie. Een iets groter percentage van 19% neemt deel aan forums, reageert op blogpostings en geeft beoordelingen van zorgprocessen en zorgverleners. En ook deze trend zet zich door in Nederland. En dus kunnen al die bezoekers, internetters en bloggers ook negatief over je schrijven. En hoe hou je dat in de gaten? Hoe pak je dat aan?


Niet alleen ziekenhuizen en zorginstellingen, maar ook individuele artsen doen er goed aan regelmatig de blogs en fora af te struinen naar berichten waarin zij worden genoemd. En eventueel te reageren op de berichten. Een enkel negatief bericht te midden van positieve berichten is geen aanleiding om in paniek te raken. De lezers van dat bericht zullen waarschijnlijk sympathie voelen voor het bedrijf in plaats van voor die ene negatieve blogger.


Natuurlijk moet de schrijver van het negatieve bericht wel worden benaderd en moet worden geprobeerd de klachten te verhelpen. Een snelle en gemakkelijke manier om het internet te monitoren op negatieve dan wel positieve berichten is Google Alerts. Betaalde diensten hebben dus eigenlijk geen meerwaarde. Want ook met Google kan u gewoon op uw naam zoeken. Met Google-meldingen ontvangt u via email updates van de nieuwste zoekresultaten op Google (web, nieuws enz.) gebaseerd op de zoekopdracht of het onderwerp dat u hebt opgegeven.

Hier volgen een aantal handige toepassingen van Google Alerts:



  • een nieuwsbericht volgen
  • op de hoogte blijven van de ontwikkelingen bij een concurrent of binnen een branche
  • het laatste nieuws over de sterren of over evenementen lezen
  • uw favoriete sportclubs volgen


Maak een melding met het formulier rechts op de pagina.

Google scant 24 uur per dag, zeven dagen per week tienduizenden artikelen uit meer vele nieuwsbronnen. Abonnees ontvangen dagelijks een e-mail met een overzichtelijke rapportage van de gevonden berichten.


Bij Medicalfacts.nl zijn we overigens ook altijd bereid om maatwerk in uw organisatie te leveren. Neem even contact op met de redactie om uw vraag te bespreken

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen