Scholieren gevoelig voor Gezonde automaat
ArrayÂ
Uit onderzoek van TNO, Nigz en het voedingscentrum blijkt dat wanneer scholieren een groter assortiment gezonde snacks wordt aangeboden, ze deze ook kopen. De onderzoekspartners onderzochten het koopgedrag op 29 scholen van wisselende omvang. Op 13 scholen pasten ze in de frisdrank- en snackautomaten het assortiment, de labeling en het prijsniveau aan.
De overige 16 scholen vormden het referentiekader. Volgens onderzoeker Paul Kocken bleken leerlingen buitengewoon gevoelig voor een uitgebreid assortiment. “We vergrootten het aandeel gezonde producten van het totaal, met succes”.
Aanleiding van het onderzoek is de toename van het aantal jongeren dat met overgewicht kampt. Uit het onderzoek van TNO blijkt dat bijna een op de vijf jongeren tussen de 12 en 15 jaar te dik is.
Later werden duidelijke labels met bijvoorbeeld gegevens over calorieen toegevoegd. Nog weer later werd de prijs van gezondere snacks en dranken verlaagd. Kocken: “maar dit leverde nauwelijks verandering van koopgedrag op wanneer het assortiment reeds was aangepast.”
Paul Rosenmöller, voorzitter van het Convenant overgewicht liet eerder op het congres ‘Automatisch Gezonder?’ weten dat niet alleen de schoolleiding verantwoordelijk is. “Kantinebeheerders, de voedingsmiddelenindustrie, ouders en overheid moeten ieder hun bijdrage leveren.”