Nieuw en toch vertrouwde zorg: Buurtzorg

Array

Clienten, mantelzorgers, huisartsen en medewerkers zijn enthousiast over Buurtzorg, een kleinschalig alternatief in de thuiszorg. De kwaliteit van zorg is hoog en de medewerkers zijn betrouwbaar en professioneel, volgens clienten en artsen. “Je kent elkaars gezichten weer.” Maar de werkwijze vraagt ook veel inzet van de medewerkers.


Buurtzorg…


….zoekt naar oplossingen


….maakt zichtbaar wat ze levert


….werkt met de beste professionals


….werkt intensief samen met huisartsen


….werkt met kleine, autonome teams


….kent de netwerken in de buurt


….houdt de organisatiekosten laag

Kleinschalig
Buurtzorg is een nieuwe, snelgroeiende landelijke netwerkorganisatie die thuiszorg levert. De Stichting is in 2006 opgericht als reactie op de schaalvergroting in de thuiszorg en de opkomst van de zogenoemde stopwatchzorg. De organisatie bestaat inmiddels uit zo’n 45 zelfsturende teams van 10 tot 15 verpleegkundigen en ziekenverzorgenden. De teams leveren thuiszorg aan zelfstandig wonende clienten in een bepaalde wijk of buurt, in samenwerking met de huisartsen, het ziekenhuis en het sociale netwerk van de buurt. Ze regelen zelf een kantoor, nascholing, de planning en diensten, en zijn zelf verantwoordelijk voor de zorg voor hun clienten en kunnen bepalen wat deze nodig hebben. De teams worden ondersteund door een landelijk kantoor in Almelo en kunnen de hulp inroepen van een coach. De zorg rond een client wordt door zo min mogelijk verschillende medewerkers gegeven.

Tevreden klanten
De eerste reacties van clienten, mantelzorgers, huisartsen en medewerkers zijn enthousiast. Clienten geven hun Buurtzorg als rapportcijfer een vette 8 (8,75). Ze vinden het personeel betrouwbaar en professioneel, de bejegening prettig en de telefonische bereikbaarheid goed, zo blijkt uit onderzoek van het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg). Het onderzoek is uitgevoerd op initiatief van de Stichting Buurtzorg Nederland en gesubsidieerd in het kader van het Transitieprogramma in de Langdurende Zorg van VWS. De onderzoekers van het NIVEL voerden gesprekken met medewerkers, mantelzorgers, clienten en huisartsen en analyseerden de vragenlijsten van 357 clienten.

Inzet medewerkers groot
De Buurtzorgmedewerkers zijn pioniers. Ze vinden het prettig dat ze zelf kunnen bepalen hoe ze hun werk vormgeven. Ze vinden dat ze daardoor de client de zorg kunnen geven die hij nodig heeft, voelen zich daarvoor verantwoordelijk en zijn enthousiast. Ze hebben een sterke teamgeest en vertrouwen in elkaar. Veel van hen hebben een lange werkervaring en de manier van werken doet ze denken aan de oude kruiswerkinstellingen. Ze doen hun uiterste best om het concept Buurtzorg tot een succes te maken. Anneke Francke, programmaleider Verpleging en Verzorging bij het NIVEL: “Vraag voor de toekomst is of Buurtzorg op de lange termijn, als de organisatie groter wordt, nog steeds aan de hoge standaard kan voldoen. Een deel van het succes hangt samen met de enorme inzet van de medewerkers. Maar die geven aan de andere kant ook aan dat dit soms veel van hen vraagt. Bijvoorbeeld overwerk of 24-uurs bereikbaarheid.”

Veelbelovend
Buurtzorg is een organisatie die nog volop in ontwikkeling is. Niet alleen breidt het aantal teams zich snel uit, ook de manier waarop de teams ondersteund worden verandert. Zo is er recent een website voor medewerkers gekomen die de administratieve taken moet verlichten. Francke: “Dit is een momentopname en de meeste teams bevinden zich nog in de pioniersfase. Het is dan ook belangrijk om dit onderzoek over enige tijd te herhalen. Ook is verder onderzoek nodig naar de kosteneffectiviteit van Buurtzorg.”


Bron: Nivel

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen