Achmea eerste met contract innovatief pijnbehandelcentrum

Array

De zorgverzekeraars van Achmea hebben als eerste een contract afgesloten met Optimal Care Pijnklinieken, een pijnbehandelcentrum in Rotterdam. Via afspraken over zorgbemiddeling kunnen Achmea-verzekerden met chronische pijnklachten binnen 10 werkdagen in het pijnbehandelcentrum terecht, waar elders maandenlange wachtlijsten bestaan. Omdat Optimal Care werkt met een multidisciplinair team van artsen die in alle pijnbehandelingstechnieken zijn gespecialiseerd, orthopeden, neurochirurgen en fysiotherapeuten, krijgen verzekerden snel een juiste diagnose en optimale behandeling. Achmea-verzekerden kunnen per direct gebruik maken van de zorg van Optimal Care.

Melanie Schultz van Haegen, directeur Zorginkoop bij Achmea: `Wij hebben deze aanbieder gecontracteerd vanwege de toegevoegde waarde in kwaliteit. Voor zowel individuele verzekerden als voor werkgeverscollectieven is het belangrijk dat mensen met pijnklachten sneller en beter worden geholpen.` De verwachting van Achmea is dat haar werkgeverscollectieven – Zilveren Kruis Achmea heeft voor 70 procent collectieve klanten – zeer in Optimal Care geïnteresseerd zullen zijn. Werknemers die van hun pijnklachten worden afgeholpen, of bij wie pijnklachten draaglijk worden gemaakt, kunnen hun werk immers eerder hervatten of hoeven minder te verzuimen. `Sommige verzekerden bezoeken poli na poli als niet direct een oorzaak van hun klachten wordt gevonden of als de behandeling niet effectief blijkt te zijn`, aldus Schultz van Haegen. `Er zijn mensen die soms maanden met pijnklachten kampen, voordat een goede diagnose wordt gesteld en de juiste behandeling wordt geboden. Volgens onze visie zijn we er voor de gezondheid en vitaliteit van onze verzekerden. We willen baanbrekend zijn en onze verzekerden de beste zorg bieden. Daar past een concept zoals dat van Optimal Care prima bij.`

Snelle en optimale zorg

In Nederland lijdt naar schatting 8 procent van de bevolking aan chronische pijnklachten aan hoofd, borst, rug, armen of benen. Op dit moment lopen mensen door maandenlange wachtlijsten en niet altijd adequate zorg te lang met pijnklachten rond. Wachtlijsten in pijnklinieken bedragen volgens onderzoek van Optimal Care 2 tot 7 maanden. Het pijnbehandelcentrum werkt zelf met zeer ruime openingstijden met spreekuren en draaiende operatiekamers in de avonduren en in het weekend. Het pijnbehandelcentrum kan 26 pijnpatienten per dag behandelen. Volgens een berekening van Optimal Care kan het door de snelle toegang tot zorg werkgevers ca. 43 miljoen euro aan verzuimkosten besparen. Optimal Care beschikt bovendien over voldoende artsen die allemaal zijn gespecialiseerd in alle mogelijke pijnbehandelingstechnieken. Verder werkt het pijnbehandelcentrum samen met een netwerk van ziekenhuisapothekers, neurochirurgen, revalidatieartsen, psychologen, fysiotherapeuten en orthopeden. Op pijnpoli`s in ziekenhuizen werken geen fulltime pijnbehandelaars en wordt slechts een beperkt aantal technieken toegepast.

Optimal Care voor Achmea-verzekerden

Optimal Care is nog niet officieel geopend, maar ontvangt deze week al wel patienten. De eerste Achmea-verzekerden komen vandaag, 9 oktober, naar het nieuwe pijnbehandelcentrum bij het Park Medisch Centrum in Rotterdam. Achmea-verzekerden die naar zorgbemiddeling bellen (0900 5566 760), kunnen binnen tien werkdagen terecht voor een eerste bezoek. Voorafgaand aan het eerste bezoek heeft de patient al een vragenlijst ingevuld, zodat de artsen uit het pijnbehandelcentrum weten wat de klachten van de patient zijn en zij de historie van de patient kennen. Voorafgaand aan het eerste bezoek neemt de arts telefonisch contact op met de patient om de gegevens door te nemen en te bespreken welke diagnostische gegevens moeten worden verzameld, waaronder bijvoorbeeld een MRI-scan. Tijdens het eerste consult met de arts van Optimal Care wordt de diagnose gesteld. Daarna kunnen Achmea-verzekerden binnen 15 werkdagen terecht voor de behandeling of operatie.

Achmea is voor haar verzekerden van de verschillende zorglabels voortdurend op zoek naar innovatieve zorgconcepten. Vorig jaar contracteerde Achmea als eerste zorgverzekeraar Mediferia in Amersfoort, een centrum voor gewrichts- en rugklachten, waar mensen binnen vijf dagen terecht kunnen voor diagnose en MRI-scan. Ook dit centrum voorziet in een grote behoefte en heeft sinds de opening in januari 2008 ruim 2000 Achmea-verzekerden kunnen helpen.


Bron: Achmea Divisie Zorg

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen