Uitkomst Trendwatch Zorgconsument 2008: Persoonlijke benadering gaat steeds meer tellen

Array

Persoonlijke benadering wordt voor de zorgconsument steeds belangrijker. Dit is een van de opvallende uitkomsten van de Trendwatch Zorgconsument 2008 die deze week is verschenen. De dominante keuzefactoren blijven echter geld en afstand. Mensen die voor zorg of behandeling worden doorverwezen, vragen zich als eerste af of de behandeling door hun verzekeraar wordt vergoed. Vervolgens zoeken zij een aanbieder dicht bij huis.


De Trendwatch Zorgconsument wordt jaarlijks in opdracht van Casemanagementgroep (cg) Concepten gemaakt door Motivaction en is onder andere beschikbaar voor leden van de NVZ en ActiZ, organisatie van zorgondernemers. Twee Zeeuwse zorgaanbieders te weten Ziekenhuis Zeeland i.o. en Emergis, hebben gezamenlijk het initiatief genomen voor de eerste regionale Trendwatch Zorgconsument. Deze Zeeuwse variant is ook deze week verschenen.

Beschikbaarheid (snel geholpen kunnen worden, voldoende capaciteit, geen wachtlijsten) wordt steeds belangrijker en de zorgconsument vraagt een tweezijdige communicatie, zo blijkt uit de tweede editie van de Trendwatch. Hij heeft behoefte aan informatie en hij wil gehoord worden. Zeer opvallend is dat als de zorgconsument op zoek gaat naar informatie over een ziekenhuis of verzorgings- en verpleeghuis, de ervaringen van familie en bekenden de belangrijkste informatiebron is. Daarnaast is internet een belangrijke bron. Ook valt op dat de zorgverzekeraar meer als informatiebron wordt geraadpleegd. Bij de keuze van een ziekenhuis raadpleegt zelfs 35% van de respondenten de zorgverzekeraar. Circa 20% van de ondervraagden is bereid meer te betalen voor een individuele keuze in het aanbod. Men wil dit onder meer besteden aan persoonlijke verzorging en aan communicatie en audiovisuele middelen.

 

Jong en oud
In lijn met de vorige Trendwatch wordt verschil waargenomen in gedrag tussen jongeren (non/light users) en ouderen (Users/heavy users). Dekking door de verzekering wordt door jongeren minder belangrijk ervaren, zij zijn veeleisender t.a.v. bereikbaarheid (openingstijden, afstand). Ouderen (50+) hechten minder aan afstand, voor hen is de dekking het belangrijkste. De zorgconsument van morgen stelt dus andere eisen.

De resultaten van de Trendwatch Zorgconsument 2008 geven alle aanleiding om de dialoog met de klant verder aan te gaan. Als de wens van de klant bekend is, kan de zorg daarop ingericht worden. Tevens kan de zorgverlener uitleggen waarom zij bepaalde keuzes maakt. Klant en zorgverlener komen met elkaar in contact, wat beide partijen sterker maakt.

Het start bij de vraag
De Trendwatch Zorgconsument is een aanvulling op ‘Het start bij de vraag’, een programma dat voorziet in persoonlijke gesprekken met zorgconsumenten over hun keuzes en zorgconsumptie (zie www.hetstartbijdevraag.nl).

Gebruik door de leden
De Trendwatch Zorgconsument 2007 en Trendwatch Zorgconsument 2008 is beschikbaar voor de leden van de NVZ via het besloten deel van de website via onderstaande link.

Bron: NVZ

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen