Zorgbalans krijgt geen HKZ-certificaat
ArrayDe intramurale locaties van zorgaanbieder Zorgbalans krijgen geen HKZ-certificaat. Volgens de auditoren van de onafhankelijke certificatieinstelling TNO certification, is de organisatie niet rijp voor het HKZ-certificaat zo schrijft Wouter van den Elsen afgelopen vrijdag in Zorgvisie. De externe audit van de intramurale locaties vond in juni plaats. Het was de bedoeling van het bestuur dat Zorgbalans in oktober 2008 in zijn geheel HKZ-gecertificeerd zou zijn. Nu heeft alleen de thuiszorg een HKZ-certificaat. Volgens een woordvoerder van Achmea betekent het gebrek aan HKZ-certificering niet dat men Zorgbalans niet meer gaat contracteren. Vrijdag was Zorbalans niet bereikbaar voor commentaar. Afgelopen week werd bekend dat Zorgbalans wel goed scoort bij haar clienten.
Zorgbalans krijgt een ruime voldoende van haar clienten. Zowel de organisatie als geheel als de verzorgenden/verpleegkundigen scoren op alle fronten cijfers die ruim boven de zeven liggen. De thuiszorgteams scoren met een dikke acht gemiddeld nog hoger.
Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek dat door bureau Facit rond de zomer van dit jaar onder clienten van Zorgbalans is uitgevoerd. Het onderzoek is uitgevoerd volgens de CQ-index (Consumer Quality). Dit is een gestandaardiseerde systematiek voor meten, analyseren en rapporteren van klantervaringen in de zorg. Deze methode wordt landelijk gebruikt, zodat de resultaten goed vergelijkbaar zijn.
Het gemiddelde rapportcijfer voor de intramurale locaties is voor de organisatie als geheel 7,6 en voor de verzorgenden/verpleegkundigen 7,9. Voor de PG (psychiatrisch/geriatrisch) ligt dit iets lager met een 7,4 voor de organisatie en 7,7 voor de verzorgenden/verpleegkundigen. De Thuiszorg geleverd door de intramurale locaties scoort weer wat hoger met een 7,8 voor de organisatie en 7,7 voor de verzorgenden/verpleegkundigen. Eind 2007 is de thuiszorg geleverd door de thuiszorgteams zelfs beoordeeld met een 8,2 en een 8,4.
Erna van der Pers, lid van de Raad van Bestuur, over de uitkomsten van het onderzoek: “Hier kunnen we uitermate content mee zijn. Er spreekt waardering uit van onze client en dat is voor onze organisatie erg belangrijk. In het onderzoek wordt ook een aantal aanbevelingen gedaan om de zorg in kwalitatief opzicht verder te verbeteren. Hiermee zijn we direct aan de slag gegaan.â€
Bron: Zorgvisie en Zorgbalans