40% van de zorgverzekerden weet niet waarvoor ze verzekerd zijn

Array

  • 40% van de consumenten weet niet waarvoor hun zorgverzekering dekking biedt:
  • 27% krijgt soms geen vergoeding terwijl ze dat wel hadden verwacht en
  • 13% weet niet precies waarvoor ze verzekerd zijn

Dit blijkt uit onderzoek van Independer.nl onder 529 deelnemers aan haar consumentenpanel.
Deze uitkomst is opmerkelijk, omdat de zorgverzekering een belangrijke verzekering is waar vrijwel iedereen een beroep op doet.


Als consumenten zich niet verdiepen in de dekking, zou je verwachten dat ze een aanvullende verzekering eigenlijk niet nodig hebben. Toch heeft en houdt 95% van de consumenten een aanvullende verzekering, terwijl slechts een beperkte aanvulling gemiddeld al zo’n 294 euro per jaar per volwassene kost.

Op basis van de interesse van bezoekers op haar site verwacht Independer.nl dat slechts 2% van de verzekerden dit jaar overstapt. Dat betekent dat 98% van de verzekerden blijft zitten waar die zit, los van het feit of de zorgverzekering de best passende of de meest voordelige is.
Een deel daarvan houdt zelfs liever een verzekering waar ze ontevreden over zijn en waarvan ze bovendien niet precies weten wat die dekt.

Dat maar een klein percentage overstapt, is mogelijk te wijten aan het vooroordeel dat het vinden van een goede zorgverzekering lastig is, evenals het overstappen. Maar niets is minder waar.
Op verschillende vergelijkingssites kunnen verzekerden polissen vergelijken op het niveau van dekking en premie. Omdat zorgverzekeraars de overstap afhandelen, is ook dat eenvoudig.
Verzekerden staan er niet bij stil dat ze met overstappen veel geld kunnen besparen en bovendien een verzekering kunnen afsluiten die wel precies bij hun wensen aansluit.

Van de verwachte marktwerking in de zorgverzekeringen is op deze manier geen sprake. Consumenten zijn weinig kritisch op hun zorgverzekering en als ze ontevreden zijn, zijn ze nog steeds niet echt geneigd tot overstappen. Toch is er ook een groot voordeel. Zorgverzekeraars durven, ondanks het beperkte aantal overstappers, de basispremie niet of slechts beperkt te verhogen en accepteren zelfs forse verliezen. De grote vraag is hoe lang ze dat volhouden nu blijkt dat consumenten nauwelijks in beweging komen.


Bron:weblog.independer.nl


Recente artikelen