Elektronisch inchecken bij het Maasstad Ziekenhuis

rijNieuwe patienten van het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam kunnen voortaan elektronisch inchecken in het ziekenhuis. Ze hoeven niet meer in de rij te staan om een patientenpas te laten maken. Zo’n patientenpas, de opvolger van het ponsplaatje, kunnen zij voortaan zelf uitprinten bij de zogeheten patientenzuilen die op verschillende plaatsen in het ziekenhuis staan opgesteld.

De zuilen scannen het paspoort of de identiteitskaart van de patient en drukken vervolgens vlug de patientenpas af die de patient nodig heeft voor een bezoek aan de poliklinieken van het ziekenhuis. Voor patienten die de weg in het ziekenhuis nog niet goed kennen, print de zuil ook een plattegrond met een routebeschrijving naar de poli uit. De zuilen besparen de patienten veel tijd en stress, heeft het ziekenhuis al ontdekt.

De huidige zuilen werken alleen met een paspoort of identiteitskaart die is voorzien van een RFID-chip. Op de RFID-chip staat bijvoorbeeld naam, voornamen, geboortedatum, geslacht, burgerservicenummer en pasfoto. De zuil leest deze gegevens uit en gebruikt ze om de pas af te drukken.
Deze identiteitsbewijzen met chip worden sinds medio 2006 uitgegeven. Patienten die een identiteitsbewijs hebben van voor die tijd, blijven vooralsnog aangewezen op de balie. Maar in de nabije toekomst kunnen ook paspoorten en id-kaarten zonder chip en rijbewijzen worden gebruikt.

Tjeerd Canrinus, ICT manager in het Maasstad Ziekenhuis en bedenker van het systeem van de patientenzuil, liet zich inspireren op luchthaven Schiphol, waar elektronisch inchecken al helemaal is ingeburgerd. ,,U herkent het vast wel,” vertelt hij. ,,U heeft een afspraak met een dokter in het ziekenhuis en u heeft na een file nog net op tijd het ziekenhuis bereikt. Bij binnenkomst schrikt u van de rij bij de balie waar de ziekenhuispasjes verkrijgbaar zijn. U komt niet op tijd voor uw afspraak met de dokter! Maar met de patientenzuil heeft u in een handomdraai een patientenpasje op zak.”

Ervaringen van onze patienten:
Marcel Remijn  (zorgmanager SEH/Opname): ,,Tijdens de introductie is aan patienten gevraagd hoe zij het systeem ervaren. Patienten geven aan dat zij het prettig vinden dat ze zelf hun pas kunnen aanmaken en direct ook hun gegevens kunnen controleren. Verder kunnen ze een looproute uitprinten als ze voor het eerst in het ziekenhuis komen. Deze keuze is overigens ook beschikbaar voor bezoekers die familie of vrienden willen bezoeken. Het systeem geeft de patient de vrijheid: wil ik persoonlijk geholpen worden aan de balie? Of kies ik voor zelfbediening?”
Patienten vinden het prettig dat zij dit soort administratieve rompslomp in eigen hand kunnen nemen, hoort Remijn van de patienten. En het mes snijdt aan twee kanten. ,,Gebruikers van de patientenzuil voelen zich eerder klant dan patient. Aan de andere kant hebben medewerkers van de balie meer tijd en aandacht voor de mensen die dat nog wel nodig hebben.”

De patientenzuilen zijn gemaakt in samenwerking met het automatiseringsbedrijf Centric. In de toekomst zullen ze patienten ook informatie verschaffen over bijvoorbeeld wachttijden in de poliklinieken. Tevens kunnen patienten via de zuilen afspraken maken met artsen en verpleegkundigen.
Over een paar weken zullen bovendien de door de zuilen ingescande pasfoto’s worden toegevoegd aan de patientendossiers van het ziekenhuis, zodat de kans op persoonsverwisselingen nihil wordt.