Farma 2.0

Array

PrintWeb 2.0-technologieen en -concepten, waarvan sociale netwerken zoals MySpace, Linked-In en Facebook voorbeelden zijn, zijn al lang in zwang in consumentenmarkten, maar worden langzamerhand ook steeds meer toegepast binnen de gezondheidszorg. En niet alleen maar voor de gezelligheid: de softwareplatformen lenen zich ook voor bedrijfs-kritische applicaties als kennismanagement, recruiting, sales & marketing, business development collaboration en project-management. De software faciliteert open innovatie, en maakt de ultieme netwerkorganisatie tot een realiteit.

Veel publieke netwerken zoals Facebook en Linked-In maken hun Application Programming Interface (API) toegankelijk, de code die nodig is voor een interface met de software van het bedrijf. Daardoor zijn ook interessante combinaties van gesloten, corporate netwerken en de publieke sociale netwerken mogelijk.
Een belangrijk onderwerp bji de overweging om al dan niet gebruik te maken van bestaande publieke netwerken is veiligheid. Denk hierbij met name aan intellectuele eigendomsaspecten of aan werknemers die vertrouwelijke informatie (ongewild) openbaar maken.

Organisatorische functies van sociale netwerktechnologieen
Het fenomeen corporate social network krijgt momenteel veel aandacht in de VS omdat de functies die sociale netwerken vervullen in vrijwel alle sectoren van belang zijn. Werknemers weten elkaar gemakkelijker te vinden op basis van zowel hun inhoudelijke kennis (‘verticale’ netwerken) als op basis van hun competenties, relaties met andere collega’s of op hun beschikbaarheid (‘horizontale’ netwerken). Ten aanzien van belangrijke kenniscompetenties, actuele projecten of thema’s kunnen corporate blogs worden opgezet of wiki’s worden bijgehouden.

Referenties van een wederzijds contact kunnen soms van doorslaggevende waarde zijn voor het leggen van contacten of het afsluiten van business deals. Grote farmaceutische bedrijven, waaronder Pfizer, hebben zich onlangs verbonden met de social networkingsite Sermo, een Facebook-achtige applicatie voor artsen in de VS, waar nieuwe trends op het gebied van geneeskunde worden besproken. Hoewel expliciet adverteren op de site niet is toegestaan, vergroot Pfizer hiermee hun zichtbaarheid bij een belangrijke doelgroep.

Het wordt voor bedrijven ook steeds noodzakelijker om actief een sociaal network op te bouwen. Zeker in de hightech-sector als de zorg een goed netwerk als een ecosysteem van leveranciers en afnemers, simpelweg omdat (potentiele) concurrenten dit ook doen.

Zoals Manuel Castells al beschrijft in het boek ‘The Rise of the Network Society’, of Henry Chesbrough in het model van Open Innovation, worden onze samenleving en bedrijven in steeds sterkere mate het speelveld van gelegenheidscoalities: bedrijven werken in steeds fluïdere vormen met verschillende partners samen in onderzoeks- en ontwikkelingstrajecten. Dit vraagt om flexibeler instrumenten voor samenwerking (collaboration tools) en management, om de in die projecten gegenereerde kennis en contactennetwerken in stand te kunnen houden. Dit is zeker relevant in de farmaceutische industrie. Het delen van kennis tussen bijvoorbeeld biotech-firma’s en big pharma, tussen biotech/farma en contractonderzoekorganisatie, en tussen bedrijf en overheidsinstanties zoals FDA en EMEA is een absolute voorwaarde om met succes een nieuw medicijn op de markt te kunnen brengen.
Voor kleinere bedrijven en startups voor wie elk nieuw contact een belangrijke stap is in de ontwikkeling van het bedrijf, kunnen de sociale netwerkinstrumenten de toegang tot een groot functioneel netwerk van aanbieder van diensten, financiers en kennisexperts vergemakkelijken. De hierboven reeds beschreven samenwerking tussen Pfizer en Sermo is hiervan ook een voorbeeld, voor zover deze samenwerking tot gevolg heeft dat er makkelijker informatie wordt uitgewisseld tussen het veld en de farmaceut.

Integratie van sociale netwerk instrumenten met bestaande productiviteitsinstrumenten als Outlook, Office, SAP, Oracle, Salesforce.com, met customer relations management-instrumenten, en met messaging- en VoIP-toepassingen versterkt in verregaande mate hun functionaliteit. Ook de publieke sociale netwerken realiseren dit zich. Facebook heeft onlangs aangegeven dat zij hun ontwikkelplatform publiekelijk beschikbaar zal stellen.
Ook Linked-In opent zijn platform, waardoor derden ook toepassingen kunnen gaan maken op basis van de Linked-In site. Informatie en functionaliteit van de Linked-In website kan bovendien makkelijker worden geïntegreerd in websites van derden. Hierdoor wordt het voor veel bedrijven gemakkelijker om netwerken voor intern gebruik zelf te ontwikkelen. In veel (corporate) social networking softwarepakketten kunnen communicatiepatronen tussen personen worden geanalyseerd, waardoor het sociale netwerk wordt ‘gevuld’ met informatie, en de persoonlijke/informele relaties tussen de leden van het netwerk nog beter in kaart worden gebracht.

Bron: EZ

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen