Stijgingen in trends van ongelukken tijdens bewegingsonderwijs op scholen

Array

gymlesDat kinderen veel bewegen is gezond. Een actieve leefstijl stimuleren en vasthouden is een belangrijke doelstelling van het vak bewegingsonderwijs. Kinderen lijken ook daadwerkelijk meer te zijn gaan bewegen, waardoor een logische toename van het aantal ongelukken is te verwachten. Dit laten ook de ongevalcijfers in het bewegingsonderwijs zien. In de periode 2003-2007 zijn na een ongeluk tijdens bewegingsonderwijs jaarlijks circa 14 duizend leerlingen behandeld op een Spoedeisende Hulpafdeling (SEH) van een ziekenhuis. Uitgaande van 200 schooldagen (40 lesweken) per jaar betekent dit dat elke schooldag meer dan 70 leerlingen op een SEH afdeling van een ziekenhuis worden behandeld na een ongeluk tijdens bewegingsonderwijs.

Wordt voor deze periode gekeken naar het primair onderwijs dan zijn jaarlijks 7.500 leerlingen behandeld op een SEH van een ziekenhuis. In het voortgezet onderwijs zijn dit er jaarlijks 6.900 geweest.
Na een periode van daling van het aantal ongelukken zijn de laatste jaren de ongelukken aan het stijgen. Gecorrigeerd voor veranderingen in de bevolkingsopbouw is voor deze periode sprake van een stijgende trend van het aantal ongelukken met 47 procent. Zie ook onderstaande figuur.

Mogelijke oorzaken van de stijgende trends in het bewegingsonderwijs zijn: groepsgrootte van het aantal leerlingen dat les krijgt; geschiktheid van de accommodaties en de goede staat van de toestellen om het onderwijs te geven; het gedrag van de leerlingen en is het onderwijs in voldoende mate gericht op het aanleren van vaardigheden die kinderen nodig hebben om veilig, dat wil zeggen zonder ernstige blessures of letsels, te bewegen of te sporten.

Het merendeel van de ongelukken gebeurde in de gymzaal of een sporthal. Eén op de tien op een sportveld. Zes van de tien leerlingen hebben letsel opgelopen door een val. Bijvoorbeeld een val van hoogte uit de ringen, van een wandrek of een val in de vaart van het spel tijdens balspellen.
Polsfracturen en fracturen aan de onderarm komen in het primair onderwijs meer voor. In het voortgezet onderwijs is sprake van meer enkel distorsies.

Om de stijgende trend te keren werken de Koninklijke Vereniging Leraren Lichamelijke Opvoeding (KVLO) en Consument en Veiligheid samen bij het verbeteren van de veiligheid tijdens bewegingsonderwijs. Voor scholen zijn sinds kort praktische handleidingen gratis beschikbaar, waarmee systematisch aandacht kan worden gegeven aan bijvoorbeeld het gedrag van de leerling, de accommodatie waar de lessen worden gegeven en het gebruik en onderhoud van de toestellen.
Daarnaast worden in het kader van de campagne Kinderveiligheid van Consument en Veiligheid valclinics ontwikkeld, die in de tweede helft van dit jaar beschikbaar zijn voor lessen bewegingsonderwijs in het primair onderwijs

Bron: Cees Meijer (Consument en Veiligheid)

Recente artikelen