‘Sociale afwijzing verandert gedachten, gevoelens en daden van mensen’

Array

Jelle Jolles en Roy Baumeister over onderwijswetenschap en sociale afwijzing
afwijzing‘Sociale afwijzing verandert de gedachten, gevoelens en daden van mensen.’ Dat zegt Roy Baumeister tijdens het symposium van de William James Graduate School van de Vrije Universiteit dat 24 april plaatsvindt. Naast Baumeister geeft ook Jelle Jolles een lezing, waarin hij zegt dat het gat tussen onderwijswetenschap en onderwijs gedicht moet worden. Journalisten zijn van harte voor het symposium uitgenodigd.

Roy Baumeister, hoogleraar psychologie aan de Florida State University, spreekt tijdens het symposium over zijn onderzoek van de afgelopen tien jaar naar de wijze waarop sociale afwijzing mensen raakt. ‘Hun gedrag verandert ingrijpend, inclusief effecten op agressie, hulpvaardigheid, zelf-afwijzend gedrag, intelligent gedrag, zelfregulering en het rationele streven naar tolerant eigenbelang,’ zegt Baumeister. Ook spreekt hij over de cognitieve en emotionele factoren. Verrassend genoeg lijkt een van de directe reacties op agressie ongevoeligheid te zijn die lijkt op shockreacties, gekenmerkt door het verlies van emotie en zelfs de ongevoeligheid voor pijn.

De lezing van Jelle Jolles, sinds 1 februari hoogleraar onderwijs-neuropsychologie aan de Vrije Universiteit, heeft de titel On fundamental and applied research in the domain of brain, learning and education. ‘Een multidimensionele aanpak moet gevolgd worden als er gestreefd wordt naar een vertaling van wetenschappelijke inzichten naar de onderwijspraktijk. Dit wordt versterkt doordat er veel ‘praktijkbewijs’ bestaat dat verzameld is tijdens tientallen jaren van onderwijsinterventies in schoolsituaties en thuis. Jolles: ‘Het is een belangrijke poging een nieuwe onderwijswetenschap te ontwikkelen die is toegewijd aan zowel fundamentele als toegepaste wetenschap. Een actieve en open dialoog met professionals in de onderwijspraktijk is noodzakelijk om nuttige wetenschappelijke inzichten te verkrijgen terwijl wordt bijgedragen aan de onderwijsinnovatie.’

Het symposium wordt georganiseerd door de William James Graduate School, onderdeel van de faculteit Psychologie en Pedagogiek van de Vrije Universiteit. Tijdens het symposium is er tevens mogelijkheid kennis te maken met de diverse promovendi van de graduate school die onderzoek doen op het terrein van sociale, cognitieve en klinische neuropsychologie

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen