Zorggroep Almere past werkwijze apotheken aan

Array

zorggroep-almereZorggroep Almere past de werkwijze in een deel van haar apotheken aan. Hierdoor is de Zorggroep in staat de toekomstbestendigheid van het Almeerse model, met een fijnmazig netwerk van apotheekvoorzieningen in elk gezondheidscentrum, te garanderen. De aanpassing houdt in dat negen van de 19 apotheken worden omgevormd tot apotheekservicepunten, de overige 10 blijven ‘gewone’ apotheken. Deze wijziging gaat in op maandag 4 mei 2009.  Aanleiding voor de aanpassing is de terugloop aan inkomsten bij de apotheken, die vooral wordt veroorzaakt door het vorig jaar ingezette preferentiebeleid. Het preferentiebeleid betekent dat een zorgverzekeraar niet meer alle geneesmiddelen vergoedt, maar alleen het goedkoopste merk. Als gevolg daarvan ontvangen de apotheken minder korting op de inkoop van geneesmiddelen. De apothekers van Zorggroep Almere zijn voorstander van lage prijzen voor geneesmiddelen, maar wel in combinatie met een kostendekkend tarief. De zorgverzekeraars hebben echter nog steeds geen kostendekkend tarief vastgesteld voor de uitgifte van medicijnen. De – gemiddeld kleine – apotheekvoorzieningen van Zorggroep Almere hebben hier relatief veel last van.
Apotheekservicepunt
De apotheekservicepunten richten zich vooral op een snelle service met betrekking tot de herhaalrecepten. De wachttijden voor het afhalen van herhaalrecepten zullen daardoor minder worden.
In een apotheekservicepunt is sprake van een volledige apotheekvoorziening; u kunt er terecht voor informatie, medicatieadvies, herhaalrecepten, zelfzorgmiddelen, enz. Alleen het direct afhalen van een zojuist gekregen recept is er niet mogelijk.
De nauwe samenwerking tussen uw huisarts en apotheker garandeert ook in het apotheekservicepunt een betrouwbaar en veilig medicatiedossier.


Afhaalkeuzes

Komt u met een recept van uw huisarts bij het apotheekservicepunt, dan kunt u vanaf 4 mei kiezen uit meerdere opties. U kunt uw medicijnen direct meekrijgen bij de dichtstbijzijnde apotheek, of bij apotheek De Brug in het Flevoziekenhuis. In het apotheekservicepunt kunt u uw medicijnen de volgende dag ophalen.
En natuurlijk blijft het mogelijk om uw medicijnen thuis te laten bezorgen.


Afhaalkluisjes

De apotheekservicepunten Het Noorderdok en De Boog worden voorzien van afhaalkluisjes. Zo kunt u als klant op elk – door u zelf gekozen – moment van de dag uw medicijnen afhalen. Als deze manier van afhalen een succes blijkt te zijn, krijgen ook andere apotheken en apotheekservicepunten een afhaalkluis.
Vóór 12.00 uur besteld, de volgende dag geleverd
Voor het grootste deel van de klanten verandert er door de invoering van de apotheekservicepunten weinig. De afhandeling van herhaalrecepten blijft gelijk, waarbij nu voor alle apotheken en apotheekservicepunten geldt: ‘vóór 12.00 uur besteld, de volgende dag geleverd’. Een heldere, eenduidige afspraak.
Uitgebreide openingstijden
De openingstijden van de ‘gewone’ apotheken worden standaard uitgebreid tot 8.00 – 18.00 uur. De apotheekservicepunten zijn open gedurende de openingstijden van het gezondheidscentrum, waarin ze zijn gevestigd. Daarnaast is apotheek De Brug in het Flevoziekenhuis zeven dagen per week geopend van 8.00 – 22.00 uur. Bij deze apotheek kan iedereen met zijn recept terecht.

Zorggroep Almere onderzoekt op dit moment de mogelijkheid om in drie gezondheidscentra veel ruimere openingstijden te gaan hanteren, namelijk maandag tot en met vrijdag van 8.00 – 20.00 uur. Als dit wordt ingevoerd, zullen ook de apotheken in deze centra de ruimere openingstijden aanhouden.

Schema apotheken en apotheekservicepunten (m.i.v. 04 mei 2009)

>

apothekenapotheekservicepunten
Almere Stad West
OpmaatDe Boog
De NotekrakerHet Noorderdok
Archipel
Almere Stad Oost
FilmwijkPerspectief
ParkwijkCastrovalva
Almere Stad Centrum
De SchakelDe Spil
WaterwijkDe Driehoek
De Brug
Almere Buiten
De MolenwiekDe Bouwmeester
De BinderDe Compagnie
PrismaZephyr

Bron: Zorggroep Almere

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen