Ambulances rijden te vaak leeg terug

Array

ambulance1Vanuit Nieuwegein rijdt een ambulance naar Assen met daarin een ontslagen longpatient van het Antonius Ziekenhuis. In Assen pikt de auto een patient op bij het Wilhelmina ziekenhuis voor transport naar de Isala Klinieken in Zwolle. Van daar rijdt de ambulance met een ontslagen patient naar Amersfoort.  Leeg rijdt de auto het laatste traject terug naar Utrecht. De bemanning komt een uur later aan dan bij een rit leeg terug uit Assen.

In dit verzonnen voorbeeld vervoert een auto in zes uur tijd drie patienten. De werkelijkheid is anders. Dan zouden drie verschillende ambulances in totaal ongeveer twaalf uur rijden. Het verzonnen voorbeeld zou realiteit worden als de Landelijke Meldkamer Ambulance Zorg (LMAZ, zie ook het bericht hierboven) het langeafstandsvervoer van patienten zou coördineren met als doel het bereiken van een zo hoog mogelijke bezettingsgraad van de ingezette auto’s voor lange ritten.

Deze uitdaging kwam aan de orde tijdens een gesprek met LMAZ directeur Peter Hartog met  Guus Schrijvers ter voorbereiding van een conferentie voor hoofden van regionale meldkamers. Op 18 september houdt Hartog een workshop over Kassa Drie op het negende nationale congres, zeg maar jaarbeurs, over recente ontwikkelingen in de ambulancezorg, huisartsenposten en SEH’s op vrijdag 18 september. Plenaire inleiders uit binnen- en buitenland en twintig (!!) workshops gaan in op alle aspecten van spoedzorg.

Wilt u naar dit congres? Wilt u in één dag op de hoogte raken van alle recente ontwikkelingen bij Kassa Drie in beleid, veld en onderzoek binnen en buiten uw eigen directe beroepsgroep en voorziening? Surf dan naar www.integratedcare.nl klik door op nascholing lees de uitgebreide brochure en meld u aan. Wilt u contact met Peter Hartog? Stuur een mail naar [email protected]

Auteur: prof.dr. Guus Schrijvers

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen