Nog 174 Veenendaalse huishoudens zonder huishoudelijke hulp

Array

jaap-pilonVerschillende inwoners van Veenendaal zitten zonder huishoudelijke hulp doordat ze zijn overgestapt van de ene naar de andere zorgaanbieder. De schrijft de diverse bronnen. Beeuwkes Thuiszorg en Vitras/CMD bieden vanaf 1 augustus geen huishoudelijke hulp meer in Veenendaal. Ongeveer duizend mensen moesten daarom overstappen naar een andere aanbieder, maar velen hebben dat niet gedaan. Wethouder Jaap Pilon laat uitzoeken hoe groot het probleem is.

Ruim één maand nadat de vorige zorgaanbieder het er van de ene op de andere dag bij liet zitten hebben 174 Veenendaalse huishoudens nog steeds geen huishoudelijke hulp van een andere zorgaanbieder. De ene zorgaanbieder, CMD/Vitras, werd het werk door de gemeente na 1 augustus bij de nieuwe aanbesteding niet gegund en het bedrijf raakte in financiele problemen. Volgens het Wmo-forum omdat er vorig jaar voor een te laag bedrag was ingeschreven. Twee nieuwe zorgaanbieders uit een achttal waaruit klanten een keuze konden maken, zoals onder meer Tzorg, heeft de zaken niet op tijd op orde kunnen krijgen.

Wel heeft de voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) verantwoordelijke wethouder Jaap Pilon inmiddels de toezegging gekregen dat er op korte termijn geholpen gaat worden. Dat schrijft hij deze week aan de gemeenteraad. Hij heeft een gesprek gehad met twee grote zorgaanbieders die het erbij hebben laten liggen in de afgelopen maand.

Het Wmo-loket heeft inmiddels extra mensen ingezet om zorgaanbieders en clienten zo goed mogelijk met elkaar in contact te brengen”, legt de wethouder uit. Doordat Zorgaanbieders Vitras/CMD en Beeuwkes Thuiszorg per 1 augustus zijn gestopt met het aanbieden van hulp, moest de gemeente Veenendaal de aanbesteding vervroegen. Acht bedrijven kregen de aanbesteding gegund, waaronder drie nieuwe partijen. “Twee van de nieuwe aanbieders bleken onvoldoende capaciteit te hebben. Hierdoor stagneert het aannemen van clienten en daardoor ontstaan wachtlijsten. Echt onacceptabel volgense Jaap Pilon.
Aangesproken
Volgens de wethouder blijkt dat ,,de opname van klanten niet op gang is gekomen en er bovendien niet gecommuniceerd is met de klanten.” Hij noemt drie oorzaken: de vakantieperiode, organisatorische problemen en een gebrek aan tijdige voorbereiding. ,,Deze zorgaanbieder is door mij zeer nadrukkelijk aangesproken op zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid en contractuele verplichtingen.”

Van de 174 huishoudens die de afgelopen weken geen hulp meer hebben gezien staan er 149 op een wachtlijst en 25 hebben niet gereageerd op een brief en een telefoontje van het Wmo-loket, waar een ongewoon groot aantal vragen en opmerkingen is verwerkt. Daarvoor zijn tijdelijk extra krachten in dienst genomen.

Alsnog bezoek
In de brief, die de klanten binnen één week moesten retourneren, werd aan duizend klanten die moesten overstappen naar een andere zorgaanbieder gevraagd een keuze te maken uit één van de acht zorgaanbieders aan wie het werk is gegund. ,,Het kan met de vakantie te maken hebben, maar er zullen ook mensen bij zijn die niet begrepen hebben waarom ze van zorgaanbieder moesten veranderen”, zegt een woordvoerster van de gemeente. Zij krijgen alsnog bezoek van de medewerkers van het Wmo-loket.

Recente artikelen