Universiteit Utrecht en KLPD ontwikkelen nieuwe meldtekst 112

Array

telefonisteNaar aanleiding van een onderzoek door studenten van de Universiteit Utrecht gaat het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) de meldtekst van het alarmnummer 112 – het eerste wat een beller van dit nummer te horen krijgt – aanpassen. In opdracht van de KLPD hebben studenten van de master Communicatiestudies, onder leiding van dr. Tom Koole, onderzocht hoe de gesprekken met alarmcentrale 112 zo kort mogelijk kunnen worden gehouden.

Hoe korter mensen bellen met 112, hoe sneller de noodhulpverlening kan verlopen. De landelijke norm is dat een beller binnen 10 seconden een 112-centralist aan de lijn krijgt en dat het gesprek binnen 20 seconden wordt afgerond. De KLPD wil het aantal gesprekken verminderen dat boven deze norm uitkomt. Een groep masterstudenten analyseerde daarom 120 gesprekken die langer duurden dan 30 seconden (wachttijd + gesprekstijd).

Direct doorverbinden
Een belangrijke oorzaak voor deze ’te lange’ gesprekken is dat bellers vaak veel inhoudelijke informatie willen doorgeven, zo blijkt uit het onderzoek. Uit de meldtekst begrijpen zij niet altijd dat de 112-centrale er is om bellers door te verbinden met een hulpdienst op de plaats van de calamiteit: politie, brandweer of ambulance. Een beller zou niet méér hoeven te zeggen dan bijvoorbeeld “ik wil graag de politie in Utrecht”, om dan doorverbonden te worden. Om dit misverstand weg te nemen en de hulpverlening te optimaliseren, vond de KLPD het wenselijk dat de meldtekst werd aangepast.

Minder misverstanden
De 112-centralisten hebben twee nieuwe meldteksten uitgeprobeerd, in het kader van het afstudeeronderzoek van Nina Verberg, masterstudent Communicatiestudies. Zij onderzocht welke meldtekst tot de kortste gesprekken leidt, en welke meldtekst bellers het duidelijkst maakt dat ze zullen worden doorverbonden. De lengtes van de gesprekken verschillen bij de originele en de twee nieuwe meldteksten niet significant van elkaar. Wel blijken de misverstanden bij de originele meldtekst “Alarmcentrale 112, wie wilt u spreken?” voor een belangrijk deel te verdwijnen bij de nieuwe tekst die binnenkort wordt ingevoerd: “Alarmcentrale 112, wilt u politie, brandweer of ambulance?”

Onderzoeksbegeleiding

Zowel het kwalitatieve onderzoek naar de gesprekken langer dan 30 seconden als het afstudeeronderzoek van Nina Verberg werden begeleid door dr. Tom Koole, senior docent Nederlands/taalbeheersing. In zijn onderwijs en onderzoek houdt hij zich vooral bezig met taalgebruik in gesprekken. hij zich vooral bezig met taalgebruik in gesprekken.

Bron: UU

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen