Van nieuwe ideeën tot waardecreatie in de zorg
ArrayVele organisaties in de gezondheidszorg worstelen om de businessmodellen rondom producten en diensten in woonzorgtechnologie rond te krijgen. In de praktijk lukt dit vaak niet. De Maatschappelijke Businesscase voor woonzorgtechnologie kan een goed instrument zijn, om de groei en een efficiente inzet van woonzorgtechnologie in de toekomst te bevorderen.
In samenwerking met Ernst & Young organiseerde wdtm, de brancheorganisatie voor woonzorgtechnologie,  afgelopen donderdag de eerste van de twee wokshops inzake ‘Maatschappelijke Businesscase voor woonzorgtechnologie’. De belangstelling voor de workshops was groot en de eerste workshop was helemaal volgeboekt. Met vertegenwoordigers uit de zorgcentrales, thuiszorgorganisaties en leveranciers was het deelnemersveld een goede afspiegeling van de leden van wdtm.
Onder de titel  ‘van nieuwe ideeen tot waardecreatie in de zorg’ werd de mBC stap voor stap toegelicht. Een inventarisatieronde liet zien dat de deelnemers onder meer op zoek waren naar ontwikkelingsmodellen, terugrekenmodellen en beslissingsondersteunend instrumenten, waarop organisaties weldoordachte keuze kunnen maken.  Ook wilden vele weten op welke wijze men maatschappelijke baten kan betrekken in de businesscase.
Er waren genoeg praktijkvoorbeelden om mee aan de slag te gaan tijdens de groepsopdrachten. In deze groepsopdrachten werden, Â rondom drie bekende en veel toegepaste vormen van woonzorgtechnologie, Â maatschappelijke baten berekend. De drie voorbeelden waren, mobiele alarmering, screen to screen toepassingen en invoering van sleutelkluisjes in de thuiszorg.
‘Durf aannames te maken en ga met elkaar in gesprek’, was een belangrijke conclusie die getrokken kon worden. Een goede mBC maken  kost tijd en het behoeft enige ervaring om hier effectief mee om te gaan. Het delen van de opgedane kennis en ervaring rondom de mBC voor woonzorgtechnologie, nu en in de toekomst, zal de groei en een efficiente inzet van woonzorgtechnologie bevorderen.
Bron: wdtm