Van nieuwe ideeën tot waardecreatie in de zorg

Array

domoticaVele organisaties in de gezondheidszorg worstelen om de businessmodellen rondom producten en diensten  in woonzorgtechnologie rond te krijgen. In de praktijk lukt dit vaak niet. De Maatschappelijke Businesscase voor woonzorgtechnologie kan een goed instrument zijn, om de groei en een efficiente inzet van woonzorgtechnologie in de toekomst te bevorderen.

In samenwerking met Ernst & Young organiseerde wdtm, de brancheorganisatie voor woonzorgtechnologie,  afgelopen donderdag de eerste van de twee wokshops inzake ‘Maatschappelijke Businesscase voor woonzorgtechnologie’.  De belangstelling voor de workshops was groot en de eerste workshop was helemaal volgeboekt. Met vertegenwoordigers uit de zorgcentrales, thuiszorgorganisaties en leveranciers was het deelnemersveld een goede afspiegeling van de leden van wdtm.

Onder de titel  ‘van nieuwe ideeen tot waardecreatie in de zorg’ werd de mBC stap voor stap toegelicht.  Een inventarisatieronde liet zien dat de deelnemers onder meer op zoek waren naar ontwikkelingsmodellen, terugrekenmodellen en beslissingsondersteunend instrumenten, waarop organisaties weldoordachte keuze kunnen maken.   Ook wilden vele weten op welke wijze men maatschappelijke baten kan betrekken in de businesscase.

Er waren genoeg praktijkvoorbeelden om mee aan de slag te gaan tijdens de groepsopdrachten. In deze groepsopdrachten werden,  rondom drie bekende en veel toegepaste vormen van woonzorgtechnologie,  maatschappelijke baten berekend. De drie voorbeelden waren, mobiele alarmering, screen to screen toepassingen en invoering van sleutelkluisjes in de thuiszorg.

‘Durf aannames te maken en ga met elkaar in gesprek’, was een belangrijke conclusie die getrokken kon worden.  Een goede mBC maken  kost tijd en het behoeft enige ervaring om hier effectief mee om te gaan. Het delen van de opgedane kennis en ervaring rondom de mBC voor woonzorgtechnologie, nu en in de toekomst, zal de groei en een  efficiente inzet van woonzorgtechnologie bevorderen.

Bron: wdtm

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen