Minder lang wachten

Array

wachtkamerWe leven in een druk land. Daarom moeten we helaas vaak wachten. In de file, voor de kassa, maar óók in de zorg. Weliswaar zijn de wachtlijsten de laatste jaren flink teruggebracht, maar voor sommige behandelingen bestaan ze nog steeds. Bijvoorbeeld voor een MRI-onderzoek of een herniaoperatie. Nu kunt u in zo’n geval natuurlijk zelf verschillende ziekenhuizen bellen en vragen of er plek is. Maar wist u dat wij u dat werk uit handen kunnen nemen? Bij Univé-VGZ-IZA-Trias hebben we 10 medewerkers die elke dag de beschikbare behandelcapaciteit zoeken. Ik ben trots op hen, want het zijn ongelooflijk deskundige en efficiente speurneuzen. Zo vinden ze voor u het juiste ziekenhuis voor de desbetreffende ingreep. Wanneer dit wenselijk of noodzakelijk is, kijken ze zelfs of Duitse en Belgische ziekenhuizen plaats hebben.

Toch krijg ik hierover vragen. Bijvoorbeeld: “Wanneer is een wachtlijst (te) lang?” Niet alleen wij bepalen of een wachtlijst te lang is, maar ook u. Wachttijden zijn namelijk erg subjectief. Als u veel pijn en ongemak hebt, is het van belang om snel aan de beurt te komen. Wie minder ernstige klachten heeft, vindt een langere wachttijd misschien geen probleem.

Het logische gevolg hiervan is dat iedereen voor wachtlijstbemiddeling in aanmerking komt. Per jaar vragen zo’n 14.000 van onze verzekerden ons om hulp en in vrijwel alle gevallen bieden we een alternatief. Zo hebben we in 2009 nu al ruim 320.000 wachtdagen kunnen besparen.
Het alternatieve aanbod is overigens niet bindend: u bepaalt zelf of u ons advies volgt. Allereerst zoeken we vooral naar behandelcapaciteit in de buurt. Maar misschien wilt u zo snel mogelijk aan de beurt zijn, en vindt u het niet erg om naar een ziekenhuis te moeten dat verder weg is.

Tot slot: u kunt de kennis van onze mensen ook in andere situaties benutten. Bijvoorbeeld na een verhuizing, voor hulp bij het zoeken naar een nieuwe huisarts, of als u een specialist nodig hebt. Wilt u meer weten, neem dan contact met ons op via 072-5277595 (Univé), 0900-8490 (VGZ), 0900-8024 (IZA) of 0900-8025 (Trias). We kunnen meer voor u doen dan u wellicht denkt.

Vragen of suggesties over dit onderwerp? Mail ze dan naar [email protected].

Met vriendelijke groet,
Lidy Hartemink
directeur Gezondheidszorg

Recente artikelen