Koppelverkoop bij zorgverzekeringen belemmert keuzevrijheid verzekerden

Array

vinger aan de polsNet als in 2009 is het afsluiten van een losse aanvullende zorgverzekering ook in 2010 vaak onmogelijk of schreeuwend duur. Nog steeds maakt de helft van alle zorgverzekeraars zich schuldig aan koppelverkoop, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Verzekeraars beperken hiermee de keuzevrijheid van consumenten en ondermijnen de marktwerking.Deze koppelverkoop bedreigt de keuzevrijheid van verzekerden via de koppeling basis en aanvullende verzekering.

Vorig jaar trok de bond al aan de bel over deze situatie, maar de verzekeringswereld is hardleers. Vooruitlopend op de resultaten van het onderzoek dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in opdracht van minister Klink van Volksgezondheid verricht, roept de Consumentenbond politiek Den Haag opnieuw op om een einde te maken aan deze twijfelachtige koppelverkoop-praktijken. In januari 2009 waren er over de koppelverkoop bij zorgverzekeringen ook al kamervragen.

In de Zorgverzekeringswet (Zvw), specifiek artikel 120 Zvw, is de zogenoemde «knip» tussen de basisverzekering en de aanvullende verzekering opgenomen. In dit wetsartikel is opgenomen dat een verzekeraar de aanvullende verzekering niet mag beeindigen indien de basisverzekering door de verzekerde wordt opgezegd. Dit betekent dus niet dat de verzekerde op grond van art. 120 Zvw kan afdwingen dat hij zijn aanvullende verzekering en basisverzekering bij verschillende verzekeraars afsluit, zoals vaak wordt verondersteld. Consumenten zijn niet verplicht om hun basisverzekering en eventuele aanvullende verzekeringen bij dezelfde maatschappij af te sluiten. Het geeft extra rompslomp, maar wie wil besparen kiest een goedkope basispolis bij verzekeraar A en vervolgens een geschikte aanvullende verzekering bij maatschappij B. En zorgverzekeraars maken oneigenlijk gebruik van artikel 120 Zvw. In de praktijk blijkt dit bij 35% van de verzekeraars (14 van de 39) echter niet mogelijk. Zes andere verzekeraars (Aegon, ONVZ, VvAA, De Friesland, CZ en OZF Achmea) kiezen voor een tweede vorm van koppelverkoop. Bij hen is het afsluiten van een losse aanvullende verzekering wel mogelijk maar dan alleen tegen een fors hogere premie. Aegon, ONVZ en VvAA rekenen zelfs standaard het dubbele, bij OZF Achmea bestaat die kans ook.

Begin 2009 werd hetzelfde onderzocht. In dat onderzoek werden 38 uitgebreide aanvullende verzekeringsproducten onderzocht. Toen bleken 19 van deze 38 uitgebreide aanvullende verzekering niet “los” af te sluiten zijn, dat wil zeggen dat deze aanvullende verzekeringen alleen afgesloten kunnen worden wanneer ook de basisverzekering bij dezelfde verzekeraar is afgesloten. 12 aanvullende verzekeringen konden wel “los” worden afgesloten, maar tegen een hogere premie. Acht aanvullende verzekeringen kunnen “los” zonder premieverhoging worden afgesloten. Er is dus in een jaar tijd weinig verbeterd.

Strikt genomen overtreden de verzekeraars geen wetten of regels, maar net als de Consumentenbond hebben ook minister Klink en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) al eerder aangegeven dat de koppelverkoop-praktijken niet sporen met het uitgangspunt van de Zorgverzekeringswet: mobiliteit en keuzevrijheid. Op basis van de koppelverkoop-test van vorig jaar is de NZa gestart met een onderzoek naar de voor- en nadelen van koppelverkoop voor consumenten. De resultaten daarvan worden eind 2009 verwacht. ‘Jammer dat we daar al een jaar op wachten. De verzekeraars gaan in de tussentijd gewoon verder met de koppelverkoop. Natuurlijk is het niet voor iedereen handig om een basisverzekering en een aanvullend pakket bij verschillende maatschappijen af te sluiten, maar het is niet aan verzekeraars om te bepalen wat consumenten moeten doen en laten. Vergelijk het met de dagelijkse boodschappen. Er zijn genoeg mensen die wekelijks alle reclamefolders uitpluizen om vervolgens bij tien verschillende supermarkten boodschappen te doen. Voor die calculerende consumenten staat er ook geen bord met ‘verboden toegang’ bij de ingang van de supermarkt’, stelt Consumentenbond-directeur Bart Combée.

Panelonderzoek van de Consumentenbond wijst uit dat ruim 2% van de consumenten momenteel het basispakket en de aanvullende polis bij verschillende verzekeraars onderbrengen. Slechts 1 op de 3 mensen is überhaupt op de hoogte van die mogelijkheid. Wanneer consumenten horen dat ze op deze manier € 100 kunnen besparen, dan is bijna 40% geïnteresseerd in een losse aanvullende verzekering.

Bijlage: schema waarin per verzekeraar wordt aangegeven of er sprake is van koppelverkoop of opslag.

Bron: Medicalfacts & Consumentenbond

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen