GGD-campagne testen op hepatitis B onder Turkse Rotterdammers

Array

hepatitis-bOp 4 januari 2010 start de GGD Rotterdam-Rijnmond een hepatitis B-preventiecampagne gericht op Turkse Rotterdammers in de leeftijd van 16-40 jaar. De campagne heeft als doel hepatitis B-testen bij in Turkije geboren Rotterdammers te bevorderen. In de Turkse gemeenschap komt hepatitis B tien maal zoveel voor als bij de autochtone bevolking.

In de afgelopen jaren betrof 18% van het totale aantal meldingen van Hepatitis B bij de GGD Rotterdammers van Turkse afkomst. Het gemiddelde aantal hepatitis B besmettingen in de leeftijdscategorie van 16 – 40 jaar is ongeveer 122 per 100,000 Turkse Rotterdammers. Dit is veel hoger dan de 35 infecties per 100.000 personen in de totale bevolking van Rotterdam en de 9 infecties per 100,000 personen op landelijke nivo.
Hepatitis B: nee!
Van januari tot juni 2010 ontvangen alle eerste generatie Turkse Rotterdammers in de leeftijd van 16 tot 40 jaar een persoonlijke uitnodiging per post. Met een persoonlijke code kunnen deelnemers op de website www.hepatitByehayir.nl voorlichting krijgen over hepatitis B. Via de website kan een laboratoriumformulier worden aangevraagd, waarmee men zich gratis bij ̩̩n van de bloedafnamepunten van Star РMedisch Diagnostisch Centrum Рkan laten testen. Het gratis testen kan tot 31 augustus 2010 worden gedaan. Via de GGD ontvangen de deelnemers de uitslag. Als een deelnemer in aanmerking komt voor vaccinatie, dan kan hij/zij dit tegen gereduceerd tarief laten doen bij de GGD. Dragers van het hepatitis B virus worden via de normale GGD-procedure behandeld.

Onderzoek
Naast het stimuleren van hepatitis B-testen, zal de GGD onderzoek doen naar nieuwe manieren van voorlichting. Het onderzoekt vergelijkt 3 soorten voorlichting met elkaar. Het onderzoek moet ten eerste antwoord geven op de vraag of advies-op-maat voorlichting meer mensen zal aanzetten tot testen dan standaard voorlichting. Ten tweede wordt onderzocht of advies-op-maat met nadruk op culturele barrières en motiverende factoren meer effect heeft op het testgedrag dan de gewone advies-op-maat voorlichting. Deelnemers krijgen op basis van toeval één van deze drie soorten voorlichting op de website te zien. Aan het ontwikkelen van de voorlichting is een uitgebreid vooronderzoek voorafgegaan. In 2008 zijn er al groepsgesprekken gevoerd en er is een vragenlijstonderzoek gedaan in de doelgroep die tot inzicht in mogelijke barrières en/of motiverende factoren ten aanzien van testen hebben geleid.
Dit project maakt deel uit van het Huisman onderzoekscentrum / CEPHIR (www.chephir.nl) en wordt gefinancierd wordt door ZonMw.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen