Psycho-sociale gesteldheid van gamer bepalende factor bij gameverslaving

Array

Wereldwijd spelen miljoenen mensen dagelijks computer- en videogames. Voor de meeste spelers zijn games een plezierige vrijetijdsbesteding. Sommigen besteden echter zoveel tijd aan games dat er weinig aandacht overblijft voor school, werk, familie en relaties. Ondanks de problemen die door dit excessieve gamegebruik ontstaan is het voor gamers moeilijk om hun speeltijd te minderen of te stoppen met spelen. De problemen kunnen de verleiding om te vluchten in een virtuele wereld, waar succes en beloning altijd binnen bereik zijn, alleen maar groter maken. Het spelen van games is dan een compulsieve obsessie geworden die met recht een verslaving wordt genoemd.

Tot nu toe kreeg de spellenindustrie de schuld van de  gameverslaving, maar nieuw onderzoek maakt daar een einde aan: niet de games zijn de oorzaak van de verslaving maar de psycho-sociale gesteldheid van de verslaafde jongeren. Dat zei game-onderzoeker Jeroen Lemmens (UvA) gisteravond in NOVA.Lemmens promoveert dit najaar op een onderzoek waarbij  een groep van 851 adolescente gedurende een half jaar werd gevolgd. Volgens de communicatiewetenschapper is het internationaal de eerste keer dat ‘oorzaak en gevolg’ op een dergelijke manier is onderzocht.

Jeroen Lemmens (UvA) schreef al eerder een boek over het groeiende fenomeen van gameverslaving. Door heldere inzichten te verwerven in de oorzaken en gevolgen van excessief gamegebruik, kunnen lezers vaststellen of er sprake is van verslaving. Het erkennen van het probleem is de eerste stap naar het vinden van oplossingen. Hulp van anderen is vaak essentieel bij het bereiken hiervan. De auteur richt zich tot spelers, maar ook tot hun ouders, leerkrachten, hulpverleners en dierbaren die een beeld willen krijgen van de aard, impact en aantrekkingskracht van games. Het boek geeft inzicht, adviezen en praktische tips die kunnen helpen bij het voorkomen en overwinnen van gameverslaving.

Agressie
Lemmens: “De belangrijkste conclusie is dat we gemerkt hebben dat games an sich niet perse verslavend zijn. Het zijn jongeren die sociaal minder vaardig zijn, minder zelfvertrouwen hebben en eenzaam zijn die verslaafd raken.” Wel constateert de gamedeskundige dat pathologisch gamen agressie veroorzaakt. Het maakt echter niet uit of er geweldadige- of niet geweldadige games worden gespeeld.

Probleemgebruik herkennen, begrijpen en overwinnen
Jeroen S. Lemmens
ISBN: 9789066658059
160 pagina’s
1e druk, 2006

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen