Samenwerking van Vektis met Miletus

Stichting Miletus brengt ervaringen van patienten met de zorg in kaart. Hiervoor hanteert de Stichting de Consumer Quality Index, oftewel de CQI. Patientervaring is één van de belangrijke aspecten voor de zorginkoop door zorgver-
zekeraars. Vektis ondersteunt de zorginkopers door via Zorgprisma alle relevante zorginkoopinformatie op een overzichtelijke en gebruikersvriendelijke manier aan te bieden. Zoals prijzen, volumes en kwaliteit van zorg.
Hoe werken Vektis en Miletus samen bij de informatievoorziening voor zorgverzekeraars? Een interview hierover met Caroline van Weert, directeur Miletus.

Welke informatie biedt Miletus aan verzekeraars?
Met ‘stuurinformatie’ voor verzekeraars, zorgaanbieders en patientenorganisaties beoogt Miletus de kwaliteit van de zorgverlening te bevorderen. De verzamelde informatie stelt verzekeraars in staat voor hun klanten de best mogelijke zorg in te kopen. Verzekerden kunnen deze informatie op hun beurt gebruiken bij het kiezen van een zorginstelling of zorgverlener. Zorgaanbieders kunnen er gebruik van maken wanneer zij de kwaliteit van hun zorgverlening willen verbeteren.

Wat zijn de overeenkomsten tussen Miletus en Vektis?
Zowel Miletus als Vektis bieden zorgverzekeraars ondersteuning bij de zorginkoop, door het aanleveren van informatie. Deze informatie helpt de zorgverzekeraars de kwaliteit van de zorginkoop en daarmee de kwaliteit van de zorg, samen met de zorgaanbieders  nog effectiever, prettiger en efficienter te maken. Daardoor kan een goede prijs/kwaliteit-
verhouding geboden worden.

Op welke wijze werken Vektis en Miletus samen?
Miletus richt zich op het ontwikkelen, verzamelen en rapporteren van informatie rondom patientervaringen. Vektis gaat voor Miletus deze data beheren en rapportages maken op het gebied van patientervaringen. Daarnaast biedt Vektis de zorgverzekeraars ook de mogelijkheid om deze data te relateren aan andere gegevens, zoals kwaliteitsindicatoren en gecombineerde gegevens over prijs en volume.

Hoe profiteren zorgverzekeraars van deze samenwerking?
Dit betekent voor de zorgverzekeraars één loket voor alle informatie over patientervaringen. Dat biedt uiteraard effi-
cientievoordelen, maar ook meer gebruikersgemak.

Bron: Vektis

Vorig artikelGERECHTSHOF schorst convenant ziekenhuizen
Volgend artikelApotheker kan meer dan doosje schuiven
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.