Huisartsen uiten scherpe kritiek op ZorgkaartNederland.nl

Array

De website  huisartsvandaag.nl  heeft vandaag een bericht geplaatst waarin huisartsen uit Zuid-Kennemerland zich negatief uitspreken over de website  ZorgkaartNederland.nl.

Deze website is een initiatief van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF) en uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum. De huisartsen hekelen de manier waarop bezoekers een zorgaanbieder beoordelen. De NPCF wijst erop dat de website samen met zorgaanbieders is ontwikkeld en stelt dat een redactie alle waarderingen bekijkt.

De website is in december 2009 live gegaan en maakt het voor bezoekers mogelijk 86.000 zorgaanbieders in Nederland te vinden en te waarderen. Het initiatief wordt mede mogelijk gemaakt door Zilveren Kruis Achmea. Ruim een half jaar na de lancering wordt de site maandelijks door ruim 150.000 gebruikers bezocht. De website heeft inmiddels ruim 25.000 waarderingen gepubliceerd.

De kern van de kritiek van de huisartsen richt zich op de manier waarop bezoekers hun zorgverlener kunnen waarderen. De huisartsen uit Zuid-Kennemerland maken er bezwaar tegen dat een enkele beoordeling van een bezoeker leidt tot een waardering van een huisartsenpraktijk. De huisartsen komen dan ook tot de conclusie dat: ‘Zo’n site belooft wel een handige beoordeling van eerstelijnszorg in je woonomgeving, maar maakt die doelstelling natuurlijk nooit waar. Alleen het stel it’ers dat zo’n site ontwerpt en onderhoudt, wordt er beter van’.

De NPCF heeft van vele tientallen zorgaanbieders positieve reactie gekregen op dit initiatief en is van mening dat ZorgkaartNederland.nl een belangrijke bijdrage levert aan de transparantie in de gezondheidszorg en patienten de mogelijkheid geeft zich te orienteren op een aanbieder van zorg. De huisartsen die bezwaar maken tegen de site gaan in de optiek van de NPCF voorbij aan het feit dat gebruikers prima in staat zijn om in te schatten hoe een waardering tot stand is gekomen. Mensen raken steeds meer gewend aan dergelijke ‘recensiesites’. Denk maar aan sites waar mensen restaurants of toeristische accommodaties kunnen waarderen. Bovendien zal het aantal waarderingen op de site in rap tempo toenemen, waarmee de relevantie van de waarderingen alleen maar toeneemt.

De NPCF begrijpt dat het voor de huisartsen -en de andere zorgverleners die op ZorgkaartNederland.nl kunnen worden beoordeeld- wennen en nieuw is om de eigen praktijk via internet beoordeeld te zien worden. De NPCF is echter van mening dat de zorgverleners ZorgkaartNederland.nl juist zouden moeten omarmen, omdat waarderingen of klachten anders op een andere manier hun weg wel vinden op internet en via zoekmachines als Google de zorgverleners nog jarenlang kunnen blijven achtervolgen. Door dit via een recensiecode te structureren draagt ZorgkaartNederland.nl juist bij aan transparantie in de gezondheidszorg die zoveel als mogelijk recht doet aan de werkelijkheid.

Een andere reden waarom de zorgverleners ZorgkaartNederland.nl zouden moeten omarmen is dat het in korte tijd een plek heeft verworven bij internetgebruikers. Er is dus duidelijk behoefte aan een dergelijk initiatief. Omdat de NPCF -net als de zorgaanbieders- het belang van de patient voorop stelt, gaan we verder met de uitbouw van ZorgkaartNederland.nl. Als de huisartsen die zoveel moeite hebben met de site, de NPCF willen helpen om deze onvermijdelijke ontwikkeling mede vorm te geven, dan staan wij uiteraard open voor overleg.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen