ADHD en studeren gaan prima samen

Array

Kun je met ADHD wel effectief studeren? Volgens Cathelijne Wildervanck, schrijver van het boek “ADHD: hoe haal je het uit je hoofd?” wel. De organisatie ADHD & Werk was er al, en nu is er ook ADHD & Studie. ADHD & Studie wil mensen die zich herkennen in ADHD of ADD ondersteunen bij het kiezen, volgen en afronden van een opleiding. Met verschillende hogescholen en universiteiten is al veelbelovend contact.

Achterliggende structuren
Een behoorlijk aantal studenten en scholieren is bekend met AD(H)D; cijfers varieren tussen 1,2 procent (studenten HBO en universiteit) en 8,6 procent (studenten lager onderwijs)(bron: Trimbos instituut). Veelgehoorde klachten gaan over slechte concentratie, moeite met plannen en taken uitstellen of niet afmaken. Ook het meerdere malen wisselen van studie is geen onbekend fenomeen. “In de praktijk merkten we dat steeds meer mensen bij ons kwamen met vragen over studiekeuze en hulp bij effectief studeren”, vertelt Jeanine Speckman, accountmanager van ADHD & Werk/ADHD & Studie. “Er is vooral behoefte aan begeleiding die verder gaat dan het aanleren van praktische tips. Daarom kijken wij met name naar de achterliggende structuren die maken dat studeren niet soepel verloopt. Denk hierbij aan vragen als ‘hoe zorg ik dat ik gemotiveerd blijf?’ en ‘wat maakt dat ik steeds dingen blijf uitstellen, ook al wil ik dit niet?'”

Divers
De problemen waar studenten met AD(H)D tegenaan lopen zijn divers en gaan niet alleen maar over studeren. Weinig zelfvertrouwen, depressie en faalangst komen relatief veel voor bij mensen met AD(H)D en hebben vanzelfsprekend ook invloed op de studie. “Een belangrijk onderdeel van ADHD & Studie is persoonlijke coaching. Het kleiner maken van de persoonlijke bagage zorgt al voor meer ruimte, die je weer kunt gebruiken voor je opleiding! Het gevolg van veel aandacht voor ‘de client als persoon’ is ook dat een traject echt maatwerk wordt. Of het nu gaat om hulp bij uitzoeken wat je écht wilt, of voorkomen dat je vastloopt in je huidige opleiding.”

Samenwerking
Speckman ziet absoluut voordeel in samenwerking met hogescholen, ROC’s en universiteiten. “Hoe minder een student hoeft te zoeken naar ondersteuning en hoe korter de lijntjes zijn tussen hulpvraag en daadwerkelijk traject, des te efficienter. Inmiddels zijn de eerste contacten met organisaties  al gelegd en het ziet er veelbelovend uit. Ons streven is een jongerenloket waar studenten alles kunnen vinden wat ze nodig hebben.”

Bron: ADHD & Werk

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen