Bert Leufkens over de grens tussen informatie en reclame
ArrayOp 6 oktober 2010 organiseerde het ministerie van VWS, in samenwerking met de WHO, een internationale meeting over de grens tussen informatie en reclame en over hoe deze grens de rol van overheden raakt.
De kennisuitwisseling die tijdens een meeting als deze plaatsvindt, is een van de voorbeelden van het streven naar voortdurende (inter)nationale afstemming en dialoog binnen de geneesmiddelenketen. Door met elkaar over dit onderwerp van gedachten te wisselen proberen de betrokken ketenpartners te komen tot een groter inzicht in het grijsgebied tussen informatie en reclame en te bedenken hoe ze daar als overheden in Europa mee om kunnen gaan. Bert Leufkens – voorzitter van het CBG – gaf zijn visie hierop in een presentatie (‘Patient information: Ensuring sustainable benefit-risk of a medicinal product’) aan beleidsmakers, markttoelaters en toezichthouders.
De meeting ging vooraf aan het internationale congres Selling Sickness waarbij onder andere informatie over geneesmiddelen, promotie door de farmaceutische industrie en uitbreiding van indicatiegebieden en behandeldoelen aan bod kwamen. Bert Leufkens sprak daar over mogelijke betrokkenheid en verantwoordelijkheden van medicine evaluation boards bij toekomstig beleid tegen ‘selling sickness’. Voor een gehoor van artsen, apothekers, beleidsmakers, inspecties, medewerkers farmaceutische en marketingbedrijven en NGO’s en gaf hij een presentatie met als titel ‘Should regulators be involved?’.
In beide lezingen ging Leufkens in op het belang van door het CBG en/of EMA goedgekeurde productinformatie (SmPC), met name de indicatie, als basis om verantwoord geneesmiddelengebruik te bevorderen. Die is in elk geval gebaseerd op de best beschikbare wetenschappelijke bewijsvoering. Het CBG is kritisch over afwijkingen van de SmPC wanneer die niet door deugdelijke klinisch relevante bewijsvoering onderbouwd is.
Bron: CBG-MEB