Donorweek levert 60.000 registraties op

Array

Rondom de Donorweek hebben maar liefst 60.000 mensen zich geregistreerd of hun keuze in het Donorregister gewijzigd. Veruit de meeste van deze mensen, 9 van de 10, zeggen Ja tegen orgaandonatie. Nog niet eerder heeft een actie in één maand zoveel Ja-registraties in het Donorregister opgeleverd.

In de Donorweek die van 18 tot 24 oktober plaatsvond, riepen Nederlanders elkaar op om hun keuze over orgaandonatie vast te leggen. Tijdens en na de 12 uur durende aftrap van de week, op de redactie van NU.nl, werd aan deze oproep al massaal gehoor gegeven. Duizenden mensen registreerden zich via NU.nl, op Hyves, YouTube en de campagnewebsite JaofNee.nl.

Unieke wervingsactie
Bekende Nederlanders, onder wie Anita Witzier, Kluun, Jochem Uytdehaage, Pia Dijkstra en Giel Beelen, ondersteunden op maandag 18 oktober de actie vanaf de redactie van NU.nl. Dat deden zij onder andere door het werven van hun eigen ‘achterban’ per telefoon, email, Hyves en Twitter. De actievoerende BN’ers waren de hele dag te volgen via de webcambeelden op NU.nl. Deze unieke online wervingsactie leverde direct ruim 11.000 reacties op aan het einde van de eerste dag van de Donorweek.

Meest besproken onderwerp op Hyves en Twitter
Bezoekers konden zich op een speciale pagina op NU.nl direct registreren. Daarna konden zij via sociale netwerken vrienden en bekenden oproepen om dat ook te doen, onder meer door het aanmaken van een ‘echte’ nieuwspagina over hun eigen registratie en deze door te sturen.
Door de vele oproepen was de Donorweek op 18 oktober het meest besproken onderwerp op Hyves en Twitter in Nederland. De inzet van de digitale en sociale media vloeide voort uit het succes van de Hyvescampagne die in april van dit jaar plaatsvond.

Steeds meer digitale registraties
Opvallend is dat een steeds groter deel van de mensen voor hun registratie gebruikmaakt van DigiD. Met DigiD kan direct bij het Donorregister worden ingelogd en onmiddellijk een keuze worden vastgelegd of gewijzigd. Iets meer dan de helft van de mensen registreerde met DigiD. Zo’n 25.000 mensen hebben nog een donorformulier thuis liggen. Zij hebben deze aangevraagd maar nog niet teruggestuurd. De initiatiefnemers van de campagne roepen hen op om dit alsnog te doen.

JaofNee.nl
De Donorweek, de postbus 51-spotjes op radio en tv, de acties van NU.nl, Hyves, YouTube, de advertenties in Sp!ts en de Telegraaf en ook de activiteiten in ziekenhuizen en gemeenten maken allemaal deel uit van de campagne ‘JaofNee’. Deze campagne is een initiatief van het ministerie van VWS, de Nederlandse Transplantatie Stichting en diverse gezondheidsfondsen zoals de Nierstichting en de Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting. Deze organisaties hebben de handen ineen geslagen om orgaandonatie op de kaart te zetten. En hoe meer mensen Ja zeggen, hoe meer mensenlevens gered kunnen worden met een transplantatie.

Zestigduizend mensen hebben naar aanleiding van de Donorweek hun keuze over orgaandonatie vastgelegd. Verreweg het grootste deel daarvan zegt ja tegen orgaandonatie. Dat liet het ministerie van Volksgezondheid vrijdag weten.

Nooit eerder heeft een actie in een maand tijd zo veel ja-registraties opgeleverd. De Donorweek vond plaats van 18 tot en met 24 oktober.

Mensen konden hun keuze aangeven via de campagnewebsite jaofnee.nl, maar ook via nu.nl en sociale netwerksites. Bekende Nederlanders als Anita Witzier en Giel Beelen steunden de actie en zetten zich in om mensen over de streep te trekken.

Stichting 2 Miljoen Handtekeningen overhandigt dinsdag een petitie met het resultaat van een internetcampagne aan het ministerie van Volksgezondheid. De stichting pleit voor invoering van een actieve donorregistratiewet waarbij mensen zich alleen hoeven te registreren als ze geen orgaandonor willen zijn.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen