Londen weigert ambulanceritten: ja of nee

Array

In de Nieuwsbrief van 21 november stond het bericht dat de Londense meldkamer vrijwel nooit ambulanceritten weigert. Deze handelswijze leidt tot hoger kosten voor de terecht en niet terecht verleende zorg door ambulanceverpleegkundigen. Ik baseerde deze informatie op een bezoek van aan de genoemde meldkamer, waar tal van leidinggevenden mij een overzicht boden van de Londense praktijk.

Harm van der Pas is medisch manager van de RAV Brabant Midden-West-Noord. Hij heeft informatie van Engelse websites die niet strookt met die in het genoemde bericht. Hij mailt: ‘Men kent in het UK systeem drie niveaus van urgentie A, B en C. A als hoogste moet in 75% van de gevallen binnen acht minuten bereikt zijn door een hulpverleningseenheid, B 95% binnen negentien minuten en C wordt volgens regionale afspraken afgehandeld.’ Zie http://www.nhs.uk/NHSEngland/AboutNHSservices/Emergencyandurgentcareservices/Pages/Ambulanceservices.aspx

In London werkt men met twee niveaus van triage: 1. In de eerste minuut wordt met behulp van het Advanced Medical Priority Dispatch System (AMPDS, handelsnaam ProQA) bepaald of er sprake is van een potentieel urgente situatie. Deze triage wordt uitgevoerd door zogenaamde call-takers (opgeleid op mbo niveau) die aan de hand van een strak systeem trieren. 2. Alle verzoeken die niet op basis van het AMPDS-algoritme beoordeeld zijn als een potentieel urgente situatie worden doorgeleid naar de zogenaamde clinical-calltaker desk die wordt bemand door professionals die op het niveau van ambulanceverpleegkundige en zelfs helikopter MMT verpleegkundige (zoals ik zelf heb vastgesteld in Birmingham), met een gestructureerd-open-vragen systeem bepalen welke zorg en hulp en nodig zijn. Men heeft hiervoor gemiddeld 10 minuten nodig. Vervolgens wordt de rit uitgegeven aan de dispatcher die de dichtsbijzijnde geschikte ambulance in zet. Zie verder http://www.londonambulance.nhs.uk/health_professionals/gp_information/calling_an_ambulance_-_respons.aspx en http://www.londonambulance.nhs.uk/health_professionals/gp_information/how_the_call_will_be_triaged.aspx.’

Tot zover de reactie van Harm van der Pas. Voor maximaal 30 leidinggevenden en ervaren professionals organiseert het Julius Centrum van dinsdag 8 tm vrijdag 11 februari 2011 in Londen een Masterclass over de Engelse Spoedzorg. Daarin is ook een bezoek aan de Londense meldkamer opgenomen. We gaan dan zeker de informatie van Van der Pas en mij opnieuw checken. Wilt u mee met deze studiereis en uw kennis over traumazorg, huisartsenposten, spoedeisende hulpafdelingen up to date maken? Surf dan naar www.unitzorginnovatie.nl, klik door op ‘Masterclasses’.  Reeds 24 deelnemers gingen u voor.

Guus Schrijvers

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen