Consument kiest nieuwe zorgverzekeraar via vergelijkingssite

Array

Independer.nl en Verzekeringssite.nl bovenaan in online onderzoek van WUA!
Respondenten die zich online orienteren naar een zorgverzekeraar, keren zich vaker tot een vergelijkingssite. Dat blijkt uit het vierde onderzoek van WUA! naar de branche. De vorige metingen werden allemaal overtuigend gewonnen door Agis. Ditmaal staan er twee vergelijkingssites bovenaan de ranglijst. Independer.nl scoort het hoogst, gevolgd door Verzekeringssite.nl. De respondenten gaven in totaal 167 beoordelingen over 45 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
Independer.nl werd zes maanden eerder nog door 7,5% van de respondenten bezocht. Nu keert 42,5% zich tot de website voor advies. Independer.nl staat daarmee eerste wat Vindbaarheid betreft. De website scoort op alle thema’s hoger dan een zeven. 7,5% van de respondenten kiest een zorgverzekering via Independer.nl. De website lijkt de vruchten te plukken van de vernieuwde website en de reclamecampagne daarvoor. Independer.nl won in oktober ook al het WUA! onderzoek naar autoverzekeringen.

Verzekeringssite.nl staat qua Vindbaarheid op de tweede plaats. 27,5% van de respondenten weet de website te vinden. Bij de vorige meting was dit nog 2,5%. Op de verschillende thema’s wordt gemiddeld een zeven gescoord. 10% van de respondenten wijst Verzekeringssite.nl aan als favoriet.

CZ stijgt van de zesde naar de derde plaats. Het is de hoogst genoteerde directe aanbieder. De website scoort vooral goed op Vertrouwen en Informatiewaarde. Ook CZ weet 10% van de respondenten te overtuigen.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 20 en 48 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online orienteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een zorgverzekering. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende orientatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek:   november 2010
Case:   ‘U wilt eventueel overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Ga u orienteren op het internet om te kijken of er voor u een betere aanbieder is.’
Aantal respondenten:    40
Selectiecriteria:    Nederlands Algemeen Publiek, spreiding van huidige zorgverzekeraars conform landelijk marktaandeel
Leeftijd:   tussen de 20 en 48 jaar oud
Verdeling geslacht:   45% man, 55% vrouw
Plaats onderzoek:    Amsterdam
Herkomst respondenten:  heel Nederland
Opleiding:     MBO+
Ervaring:     orienteren regelmatig op het internet
Duur DVD panel discussie:  2 keer 1 uur
Opdrachtgever:   onafhankelijk door WUA!
Pagina’s rapportage:  250+
Volgende meting:  mei 2011

Recente artikelen