Jaarverslag 2010 Gezondheidsraad uitgebracht

Donderdag heeft de Gezondheidsraad haar Jaarverslag 2010 uitgebracht. Het is het eerste verslag onder een nieuwe leiding, bestaand uit voorzitter prof. dr. Louise Gunning-Schepers en de vicevoorzitters prof. dr. Daan Kromhout en prof. dr. Hugo Obertop.

In 2010 adviseerde de Gezondheidsraad de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, maar ook de bewindslieden van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, van Infrastructuur en Milieu en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Een aantal van deze adviezen wordt in het jaarverslag belicht en waar mogelijk wordt iets verteld over de `landing’ ervan. Twee adviezen krijgen extra aandacht door een interview met de voorzitter van de commissie die het advies opstelde.

Zo vertelt neuroloog prof. dr. Jan Heimans over regels voor rijgeschiktheid, en chirurg prof. dr. Marcel Levi over doping in de ongeorganiseerde sport. Nieuw in dit jaarverslag is een reeks van tien kleine portretten waarin leden van de Gezondheidsraad iets vertellen over hun vakgebied en over de belangrijkste ontwikkelingen daarin. Met deze reeks krijgt de raad gezicht voor de lezers, en bedankt hij al die topdeskundigen uit het hele land zonder wie het werk niet gedaan had kunnen worden.