Antwoorden op vragen van Uitslag (CDA) over zorgzwaartepakketten

Array

Rijksoverheid
Antwoorden van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, mw. drs. M.L.L.E. Veldhuijzen van Zanten-Hyllner op Kamervragen van het Kamerlid Uitslag (CDA)

1 Heeft u het recente persbericht van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF) gelezen? Ik heb het nieuwsbericht van de NPCF gelezen.

2 Deelt u de mening dat de zorgzwaartepakketten patientvolgende budgetten zijn, waarbinnen de patient de regie heeft om de zorg naar eigen behoefte vorm en inhoud te geven in overleg met de zorgaanbieder? Bent u bekend met het feit dat deze afstemming in de meeste zorginstellingen niet plaats vindt? Wat gaat u doen om het patientvolgend karakter van de ZZP’s vorm te geven?
3 Op welke wijze gaat u ervoor zorgen dat de bekendheid en de mogelijkheden van de patientvolgendheid van de ZZP’s bekend wordt onder de gebruikers? Deelt u de mening dat hier een belangrijke rol is weggelegd voor de zorgkantoren (straks de zorgverzekeraars)? Zo ja, op welke wijze gaat u hieraan vorm geven? Komt er een plan van aanpak om de bedoeling van de ZZP’s en de mogelijkheden ervan te verspreiden onder de gebruikers, de vertegenwoordigers van de gebruikers, de zorgaanbieders en degenen die de gebruikers moeten informeren?
4 Is duidelijk waarom de implementatie van de ZZP’s op deze wijze is verlopen? Welke belangen spelen er mee van bijvoorbeeld aanbieders om de patientvolgendheid niet als dusdanig te etaleren? Wat gaat u hieraan doen?

2 en 3 en 4
Met zorgzwaartebekostiging is er sprake van persoonsvolgende bekostiging. Voor iemand die meer of zwaardere zorg nodig heeft, is meer geld beschikbaar. Samen met de zorgaanbieder stemt de client de zorg zoveel mogelijk op zijn behoefte af; de basis hiervoor is het zorgplan. Uit onderzoek onder 850 AWBZ-zorgaanbieders van november 2010 en uit de recente clientenmonitor van de gezamenlijke clientenorganisaties blijkt dat de belangrijkste voordelen van zorgzwaartepakketten zijn: eerlijker verdeling van middelen, meer inzicht in zorgzwaarte van de client en stimulans om de client meer centraal te stellen.

In de eerste jaren na invoering is veel geïnvesteerd in de bedrijfsvoering en het wennen aan het nieuwe systeem. De clientenorganisaties constateren dat zorgaanbieders de bedrijfsvoering over het algemeen op orde hebben. Nu is het tijd voor de volgende stap: meer regie bij de client. De omslag naar clientgericht werken vergt nog veel inspanningen van aanbieder en client. Daarom zal i k in 2011 aanbieders via het programma Werkenmetzzp’s verder ondersteunen bij de cultuuromslag naar clientgericht werken.

Clientenorganisaties Platform VG, NPCF en LPGGz starten met het project `Zorgzwaartepakketten in de praktijk.’ Hierin ondersteunen zij clienten, clientenraden en aanbieders bij het onderlinge gesprek over de invulling van de zorg, door middel van het ontwikkelen van goede voorbeelden en organiseren van bijeenkomsten. Zorgkantoren (en in toekomst zorgverzekeraars) hebben in dit geheel een bemiddelende rol en zullen daarbij hun clienten moeten wijzen op de mogelijkheden die zij met een zzp hebben bij verschillende instellingen.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen