Portalen belangrijk om patiënten in vernieuwende zorg te ondersteunen

Array

Nederlandse Patienten Consumenten Federatie
De NPCF en Nictiz maakten samen een overzicht van bestaande patientportalen die nu al toegang geven tot eigen medische gegevens. Nederlanders surfen graag op internet. In maart 2011 waren we van alle Europeanen het langst online, namelijk 34,4 uur per maand. Dat is 33% langer dan het Europese gemiddelde, zo blijkt uit onderzoek. Ook patienten zoeken hun informatie via internet. Ze willen, bij ziekte, vaker gebruik maken van laagdrempelige toegang om online vragen te stellen aan de dokter of om een herhaalrecept aan te vragen.

Ook in de thuissituatie is er steeds meer behoefte aan adequate informatie over de behandeling of de voorgeschreven medicijnen. Hierdoor ontstaat meer eigen verantwoordelijkheid; de patient heeft zelf de regie in handen over zijn eigen zorg.

De Nederlandse zorgverlener verandert mee: Door zorg met gevoel voor de patient te bieden, voorzien zij in de behoefte van deze ‘empowered’ patient. Een goed hulpmiddel hierbij is een patientportaal waar de patient inzage krijgt in (gedeelten van) medische gegevens die bij deze zorgverlener bekend zijn.

Maar hoe krijgt een patient veilig, online toegang tot gegevens? En wie levert deze systemen? U leest de antwoorden in deze publicatie.

 

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen