Vervolg succesvolle meting CQI-Ziekenhuizen door Santeon

Array

Deze maand starten de Santeon ziekenhuizen, samen met zorgverzekeraars, weer met het patientervaringsonderzoek CQI- Ziekenhuizen (Consumer Quality Index Ziekenhuizen). Met dit onderzoek brengen de zes Santeon ziekenhuizen, op eenduidige wijze hun kwaliteit op ziekenhuis- , specialisme-, diagnose- én DBC-niveau, vanuit het perspectief van de patient in kaart. De ziekenhuizen gebruiken de informatie voor onderlinge vergelijking en om van elkaar te leren. Dit jaar kunnen ook andere ziekenhuizen zich aansluiten bij deze meting.

Ruim 60.000 patienten krijgen de komende tijd de mogelijkheid mee te doen aan het onderzoek, waarbij ze door één onafhankelijk onderzoeksbureau worden benaderd met een korte, digitale vragenlijst. De vragenlijst is kort en gevalideerd voor zowel polikliniekbezoek als opname. De vragen gaan over het gehele zorgproces van bereikbaarheid, polikliniekbezoek, opname, zorg door artsen en verpleegkundigen tot en met ontslag en nazorg.

Succesvolle meting in 2010
In de eerste onderzoeksronde in 2010 zijn meer dan 60.000 patienten uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek, waarvan ruim 20% de vragenlijst heeft ingevuld. Uit de evaluatie van de vorige meting is gebleken dat het zeer nuttige informatie oplevert om de zorg te verbeteren. Zorgverzekeraars en patientenverenigingen ondersteunen dit initiatief aangezien de ziekenhuizen aan patienten en zorgverzekeraars kunnen laten zien of en hoe tevreden patienten zijn.

Twee keer per jaar
De Santeon ziekenhuizen hebben besloten om dit onderzoek voortaan twee keer per jaar uit te voeren. Veel andere ziekenhuizen hebben interesse getoond in de CQI-Ziekenhuizen. De komende periode kunnen deze ziekenhuizen aansluiten bij het onderzoek, zo kunnen meer ziekenhuizen hun kwaliteit van zorg met elkaar vergelijken. Op 6 oktober organiseert Santeon het symposium “Transparantie in de zorg” waarin het onderzoek en het belang ervan nader wordt toegelicht.

Voordelen CQI-Ziekenhuizen
Zorgverzekeraars voeren al tweejaarlijks een papieren variant van de CQ-index uit, maar alleen bij een beperkte groep klinische patienten. Als Santeon ziekenhuizen meten we nu structureel de klinische én poliklinische ervaringen van een grote groep patienten: voor het hele ziekenhuis, op locatieniveau en op specialisme-, (hoofd)diagnose- én DBC-niveau. Op al deze punten kunnen we de ziekenhuizen met elkaar vergelijken. De resultaten zijn direct online inzichtelijk.

Transparantie in de zorg
Santeon en Stichting Miletus – een samenwerkingsverband van zorgverzekeraars voor het meten van ervaringen van patienten in de zorg – zijn initiatiefnemers van de CQI-Ziekenhuizen. Het initiatief wordt ondersteund door de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF). De online rapportagetool is ontwikkeld in samenwerking met onderzoeksbureau Mediquest. De methodiek en vragenlijsten zijn goedgekeurd door het Centrum Klantervaring Zorg (CKZ).

Bron: Santeon

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen