NPCF: zorgverzekeraar informeert verzekerde onvoldoende over selectie van zorg

Array

Zorgverzekeraars informeren hun verzekerden onvoldoende over de redenen om wel of geen contract met een zorgaanbieder af te sluiten. Dat blijkt uit de resultaten van de meldactie ‘Zorginkoop’ van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF). 84% van de deelnemers wil weten waar een verzekeraar op let bij het afsluiten van contracten. Slechts in 8% van de gevallen heeft de verzekerde die informatie.

“Enkele jaren geleden had ik veel last van herniaklachten in de lage rug. Ik kreeg van verschillende behandelaars het advies om naar een bepaald ziekenhuis te gaan. Mijn zorgverzekeraar had geen contract met deze zorgverlener. Ik heb nog gebeld voor een toelichting maar het is mij niet duidelijk geworden waarom ze met dat ziekenhuis geen contract hadden.”

Uit de meldactie blijkt dat verzekerden het over het algemeen goed vinden dat zorgverzekeraars selectief contracten met zorgaanbieders afsluiten. 61% van de deelnemers vindt het goed om een keuze te kunnen maken uit een aantal zorgaanbieders dat door de zorgverzekeraar is geselecteerd op kwaliteit. Als de keuzeruimte afneemt, daalt dit percentage tot minder dan de helft van de respondenten. De deelnemers aan de meldactie vinden het daarbij wel van belang dat ze geïnformeerd worden over de criteria die de zorgverzekeraar daarbij hanteert. NPCF-directeur Wilna Wind: “Mensen zien dus dat het voordelen heeft als zorgverzekeraars een voorselectie van zorgaanbieders maken op basis van kwaliteit. Maar ze willen wel weten waarom, en waar die keuze op is gebaseerd. Die informatie bereikt mensen nu nog onvoldoende.”

Nog niet de helft van de deelnemers vindt het acceptabel als de verzekeraar zorgaanbieders ook selecteert op betaalbaarheid. Als de keuzeruimte daarmee beperkt wordt vindt nog maar 25% dat een goed idee.”Dus verzekerden staan er minder positief tegenover als verzekeraars het kostenaspect mee laten wegen bij het selecteren van zorgaanbieders”, zegt Wilna Wind. “Dat vind ik opvallend want mensen betalen de zorg toch echt zelf.”

De deelnemers aan de meldactie drukken hun vertrouwen in zorgverzekeraars uit met een krappe voldoende. Een aspect waardoor dat vertrouwen kan groeien is volgens de deelnemers niet alleen goede informatie over de kwaliteit van de zorg en het afsluiten van contracten, maar ook dat hun vragen goed worden afgehandeld. Ook geven de deelnemers aan dat ze meer vertrouwen krijgen in zorgverzekeraars als patientenorganisaties worden betrokken bij het inkopen van zorg.

Bron: NPCF

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen