Achmea initieert investeringsfonds zorginnovatie

Array

Er komt een speciaal investeringsfonds om innovatie in de zorg te stimuleren. Verzekeraar Achmea is initiatiefnemer, maar het is de bedoeling dat ook andere zorgverzekeraars en investeerders eraan gaan bijdragen. Het geld wordt belegd in ondernemingen die vernieuwende technieken en behandelingen produceren die nog niet in de Nederlandse zorg worden toegepast. Via het fonds worden die ook onder de aandacht gebracht van de ziekenhuizen, die zelf beslissen of ze het product willen afnemen.

‘Innovatie in de zorg is noodzakelijk om deze betaalbaar te houden’, zegt financieel directeur Gerard van Olphen van Achmea. ‘Vaak hebben technieken zich in het buitenland al bewezen, maar is de kleine Nederlandse zorgmarkt voor die bedrijven niet interessant. Via het fonds kunnen we ze toch interesseren.’ Het fonds mikt op investeringen in kleine en middelgrote bedrijven. Van Olphen: ‘Grote farmaceuten zullen we er niet mee over de streep trekken, maar voor wat kleinere bedrijven kan het belangrijk zijn.’

Achmea, de grootste zorgverzekeraar van Nederland, legt €50 mln in en verwacht met andere verzekeraars op minstens het dubbele uit te komen. ‘Het levert naar verwachting een prima rendement op en het is goed voor de zorg.’ Een onafhankelijke vermogensbeheerder gaat het fonds namens de investeerders bestieren. Die partij gaat in Europa en de Verenigde Staten op zoek naar interessante investeringen en brengt die vervolgens onder de aandacht van de ziekenhuizen. ‘We willen ziekenhuizen de innovaties niet opleggen’, zegt Van Olphen. ‘Daarom doen we het via een fonds met een eigen beheerder, en waarin ook anderen participeren. De afweging of ziekenhuizen een techniek willen gebruiken moeten ze zuiver kunnen maken, en niet omdat ze het idee hebben dat wij het ze opleggen.’

Vorige week trok de koepel van technologiebedrijven, FME, nog aan de bel bij minister Schippers omdat innovatieve bedrijven amper een voet tussen de deur krijgen in de zorg. Dat heeft te maken met bureaucratie, maar ook met terughoudendheid van verzekeraars om investeringen te faciliteren.

Bron: Het Financieele Dagblad

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen