KNMP vertelt in India over kwaliteitsbeleid

Array

In India is op dit moment het FIP-congres aan de gang. Apothekers van over de hele wereld zijn bij elkaar in Hyderabad. Nederland organiseert de FIP volgend jaar en levert ook dit jaar een actieve bijdrage. Dr. Martina Teichert van de KNMP: “Nederland loopt internationaal gezien voorop als het gaat om transparantie en het meten van kwaliteit”.

Koploper timmert verder aan de weg
De ontwikkeling van kwaliteitsindicatoren voor farmaceutische patientenzorg is de afgelopen jaren in een stroomversnelling geraakt. “En wij zijn er nog lang niet. Het Nederlandse kwaliteitsbeleid zal zich verder ontwikkelen zodat betrouwbare informatie steeds makkelijker toegankelijk wordt”, zo zegt Dr. Martina Teichert. “We zijn nu met indicatoren bezig die informatie bieden aan drie partijen. De basisset is in samenwerking met de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) opgesteld. Hier gaat het vooral om het in kaart brengen van risico’s. Daarnaast heeft de KNMP een kwaliteitsprofiel van apotheken op www.apotheek.nl geplaatst om patienten inzicht te bieden in de geboden zorg. We werken ook samen met zorgverzekeraar Achmea, om goede zorg zichtbaar te maken voor extra beloning.”

Verschillende invalshoeken
95% van de Nederlandse apotheken heeft al drie keer de kwaliteitsindicatoren van de IGZ ingevuld. Het gaat hier om 42 indicatoren die een breed beeld geven van de kwaliteit van de farmaceutische patientenzorg voornamelijk in het kader van toezicht. De IGZ is nu bezig om de uitkomsten van deze indicatoren te valideren door bezoeken bij een aantal apotheken. Een aantal kenmerken bij deze indicatoren maken wij sinds mei dit jaar openbaar in het KNMP-kwaliteitsprofiel zodat patienten kunnen kiezen voor een apotheek. Verzekeraars hebben belang bij een andere insteek. Achmea is bereid om excellente zorg extra te vergoeden. “Het meten van kwaliteit is op zich niet nieuw. Gezien de wisselende behoeften echter mag dit apothekers niet bovenmatig belasten. Cruciaal is dat het registreren van zorgverlening op termijn geautomatiseerd wordt. Voor de keuze van de indicatoren luisteren wij naar de informatiebehoefte van de inspectie, patienten en zorgverzekeraars”, aldus Dr. Martina Teichert. “Al deze partijen zijn vertegenwoordigd in het traject van Zichtbare Zorg. De gezamenlijke behoeften vanuit dit traject zullen volgend jaar leiden tot aanpassingen in de jaarlijkse meting van kwaliteitsindicatoren.”

Nationaal Routeplan Farmacie
Het inzichtelijk maken van de kwaliteit van apotheken dient uiteindelijk maar een doel, de patient. Dit leidt ertoe dat het streven van apotheken naar continue kwaliteitsverbetering niet meer vrijblijvend is. In juni dit jaar presenteerde de KNMP het Nationaal Routeplan Farmacie. Daarin staat beschreven hoe de KNMP de kwaliteit van de farmaceutische patientenzorg in Nederland wil verbeteren. Een goed kwaliteitsbeleid is daarbij onmisbaar.

Bron: Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen