Symposium Transparantie in patiëntervaringen in OLVG
ArrayOp het symposium wordt de eerste landelijke meting van patientervaringen met de Consumer Quality index- Ziekenhuizen gepresenteerd. Spreker zijn onder andere Wilna Wind, directeur NPCF, Peter van der Meer, Raad van Bestuur OLVG en Bas Leerink, Raad van Bestuur Menzis. U bent van harte welkom op 6 oktober in het OLVG.
Iedereen wil de kwaliteit in de zorg verbeteren. Er is structureel aandacht voor kwaliteitsindicatoren en medische normen. Maar is er in ziekenhuizen voldoende aandacht voor de kwaliteit vanuit het perspectief van de patient?
Patienten zijn steeds kritischer in hun keuze voor een ziekenhuis. Voor ziekenhuizen is het daarom essentieel om transparant te zijn over de kwaliteit van zorg. Maar kan de patient die kwaliteitsgegevens wel goed interpreteren en vergelijken? In de praktijk blijkt het vaak appels met peren vergelijken.
Deze twee vraagstukken zijn de aanleiding geweest voor de Santeon ziekenhuizen, Stichting Miletus – een samenwerkingsverband van zorgverzekeraars voor het meten van ervaringen van patienten in de zorg
– en de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF) om de Consumer Quality Index-Ziekenhuizen (CQI-Z) te ontwikkelen om zowel de poliklinische als de klinische patientervaringen te meten. Met de CQI-Z meten de Santeon ziekenhuizen zelf online patientervaringen onder een grote steekproef met (ver)korte vragenlijsten, waardoor resultaten snel inzichtelijk zijn. Alle deelnemende ziekenhuizen kunnen onderling vergelijken, van elkaar leren en zo de kwaliteit van de zorg verder verbeteren. De resultaten ondersteunen de zorginkoop en geven patienten een eenduidig beeld van de kwaliteit van en tussen ziekenhuizen. Appels met appels vergelijken dus.
Bron: Onze Lieve Vrouwe Gasthuis.