Zorg met Aandacht bij BrabantZorg
ArrayAandacht is een sleutelwoord voor BrabantZorg, opent bestuurder Henk van de Werfhorst het congres “Zorg met aandachtâ€. Dit congres organiseerde BrabantZorg samen met In voor zorg maandag 31 oktober. BrabantZorg deelde hier haar ervaringen met allerlei projecten om de kwaliteit van zorg te verbeteren.
Met het thema aandacht geven BrabantZorg en In voor zorg een mooie illustratie van de uitkomsten van de Benchmark in de Zorg, gepubliceerd in het rapport “Aandacht loontâ€, van ActiZ en uitgevoerd door PwC.
BrabantZorg is een van de 173 organisaties in de verpleeg- en verzorgingshuiszorg en thuiszorg die samen met In voor Zorg werkt aan verbetering en vernieuwing van zorgprocessen. Drie jaar geleden is BrabantZorg begonnen met haar veranderprogramma. Clienten en medewerkers werd gevraagd wat zij belangrijk vinden; het antwoord is aandacht. Aandacht voor clienten, voor medewerkers en voor werkprocessen. Tijdens het congres Zorg met Aandacht laten BrabantZorg en In voor Zorg zien wat zij bereikt hebben in die drie jaar.
Bed en breakfast
Met enthousiasme vertellen medewerkers over de projecten die zij zijn gestart. Zo is er het ‘bed and breakfast’ programma, waarbij een medewerker gedurende 24 uur als bewoner in een verpleeghuis leeft. De medewerker ervaart hoe het is om client te zijn. Zijn of haar ervaringen geeft hij/zij terug aan het team, zodat zij daarvan kunnen leren en verbeteren. Dat zit vaak in details, bijvoorbeeld het ‘welkomstmandje’: een mandje met thee, koffie en broodbeleg. Clienten die tijdelijk in zorg zijn in het verpleeghuis, moeten zelf zorgen voor hun boodschappen, maar dat dringt niet altijd tot hen door. Met het welkomstmandje hebben de tijdelijke bewoners in elk geval iets in huis.
Video begeleiding
Een andere medewerkster is bezig met het project Video interactieve begeleiding. Dit is een hele directe manier om het zorgproces in beeld te brengen en feedback te geven. Zorgmedewerkers laten zich filmen terwijl zij aan het werk zijn, en bespreken de film met een coach. Zo kunnen ze zien wat hun sterke en minder sterke kanten zijn. Dit middel zetten managers en medewerkers vooral in bij clienten met wie de interactie moeizaam verloopt. Ook kunnen de video-opnames besproken worden met de client zelf en zijn mantelzorgers en familie. Medewerkers zijn heel tevreden over deze coaching.
Regels
Een ander aandachtspunt zijn de regels waar zorgorganisaties en clienten mee te maken hebben. Om te illustreren waar zij zoal tegenaan lopen, heeft BrabantZorg de film Alice in Zorgland gemaakt.
Delen
Bestuurder Adrie van Osch kijkt terug op een mooie dag: “Deze dag is heel leuk om te doen, merk ik. Je moet als bestuurder niet bang zijn om je ervaringen te delen. Ik ben ook trots op mijn medewerkers, dat zij zo goed aansluiten bij het veranderproces en het proces overnemen.â€
Lees meer over deze samenwerking op invoorzorg.nl