Ziekenhuizen gaan co-patiënten werven
ArrayOm de communicatie tussen patienten en zorgverleners te verbeteren wordt binnenkort in diverse ziekenhuizen het co-patientschap getest. Co-patienten zijn vrijwillige communicatieverbeteraars die de zorg en communicatie tijdens ziekenhuisbezoeken door de ogen en oren van patienten meebeleven. Zij moeten ervoor zorgen dat hun patienten zich beter begrepen, gesteund, gerespecteerd en beschermd voelen. Als de test slaagt kan het co-patientschap op grotere schaal worden ingezet.
De deelnemende ziekenhuizen ErasmusMC Rotterdam, MUMC+ Maastricht, Jeroen Bosch Ziekenhuis Den Bosch, Kennemer Gasthuis Haarlem, en VieCuri Venlo zijn een campagne gestart om co-patientvrijwilligers te werven. Deze „nieuwe‟ vrijwilligers moeten zich in hun patienten kunnen verplaatsen, zodat zij de verwarring, verwondering, voldoening of verbijstering over de zorg en communicatie kunnen meevoelen. Hoe co-patienten hun bezoekervaringen kunnen omzetten naar het verbeteren van de zorgkwaliteit voor hun patienten, wordt ze door stichting ZoBeter geleerd. Deze stichting voor zorgverbeterende communicatie heeft het co-patientschap in de praktijk ontwikkeld.
“Wanneer je te horen krijgt dat je ernstig ziek bent, raak je van slag. Of je nu huisvrouw, consultant of arts bentâ€, stelt Etienne Tiessen van stichting ZoBeter. “Je merkt ineens hoe moeilijk het is dingen te begrijpen of goed onder woorden te brengen en alert te zijn op wat er om je heen gebeurt. Je wilt als patient aandacht en duidelijkheid van zorgverleners, maar die staan wel door de ontwikkelingen in de zorg meer en meer onder druk. Wat de communicatie met en aandacht voor de patient juist niet ten goede komt. Daarom moeten er co-patienten komen om patientervaringen goed te laten doordringen bij de zorgverleners.â€
Tiessen legt uit, dat co-patienten direct actie kunnen ondernemen en ervaringen van patienten duidelijk kunnen terugkoppelen naar hun zorgverleners. “Ziekenhuizen willen van deze vorm van feedback leren, omdat uit onderzoek blijkt dat slechte communicatie tot patientonveilige situaties leidt en goede communicatie in betere zorgresultaten resulteertâ€, aldus Tiessen.
Het pilotonderzoek wordt geevalueerd door IQ healthcare, het wetenschappelijke instituut van UMC St Radboud Nijmegen en mede mogelijk gemaakt door Achmea, VGZ, MSD, Roche, Winvision.
Mensen die als co-patientvrijwilliger de zorgcommunicatie willen helpen verbeteren, kunnen deze week online de „co-patient zelftest‟ te doen op www.zobeter.nl/zelftest.
//Einde bericht