Ziekenhuizen gaan co-patiënten werven

Array

Om de communicatie tussen patienten en zorgverleners te verbeteren wordt binnenkort in diverse ziekenhuizen het co-patientschap getest. Co-patienten zijn vrijwillige communicatieverbeteraars die de zorg en communicatie tijdens ziekenhuisbezoeken door de ogen en oren van patienten meebeleven. Zij moeten ervoor zorgen dat hun patienten zich beter begrepen, gesteund, gerespecteerd en beschermd voelen. Als de test slaagt kan het co-patientschap op grotere schaal worden ingezet.

De deelnemende ziekenhuizen ErasmusMC Rotterdam, MUMC+ Maastricht, Jeroen Bosch Ziekenhuis Den Bosch, Kennemer Gasthuis Haarlem, en VieCuri Venlo zijn een campagne gestart om co-patientvrijwilligers te werven. Deze „nieuwe‟ vrijwilligers moeten zich in hun patienten kunnen verplaatsen, zodat zij de verwarring, verwondering, voldoening of verbijstering over de zorg en communicatie kunnen meevoelen. Hoe co-patienten hun bezoekervaringen kunnen omzetten naar het verbeteren van de zorgkwaliteit voor hun patienten, wordt ze door stichting ZoBeter geleerd. Deze stichting voor zorgverbeterende communicatie heeft het co-patientschap in de praktijk ontwikkeld.

“Wanneer je te horen krijgt dat je ernstig ziek bent, raak je van slag. Of je nu huisvrouw, consultant of arts bent”, stelt Etienne Tiessen van stichting ZoBeter. “Je merkt ineens hoe moeilijk het is dingen te begrijpen of goed onder woorden te brengen en alert te zijn op wat er om je heen gebeurt. Je wilt als patient aandacht en duidelijkheid van zorgverleners, maar die staan wel door de ontwikkelingen in de zorg meer en meer onder druk. Wat de communicatie met en aandacht voor de patient juist niet ten goede komt. Daarom moeten er co-patienten komen om patientervaringen goed te laten doordringen bij de zorgverleners.”

Tiessen legt uit, dat co-patienten direct actie kunnen ondernemen en ervaringen van patienten duidelijk kunnen terugkoppelen naar hun zorgverleners. “Ziekenhuizen willen van deze vorm van feedback leren, omdat uit onderzoek blijkt dat slechte communicatie tot patientonveilige situaties leidt en goede communicatie in betere zorgresultaten resulteert”, aldus Tiessen.

Het pilotonderzoek wordt geevalueerd door IQ healthcare, het wetenschappelijke instituut van UMC St Radboud Nijmegen en mede mogelijk gemaakt door Achmea, VGZ, MSD, Roche, Winvision.

Mensen die als co-patientvrijwilliger de zorgcommunicatie willen helpen verbeteren, kunnen deze week online de „co-patient zelftest‟ te doen op www.zobeter.nl/zelftest.

//Einde bericht

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen