Tolkendiensten niet meer vergoed
ArrayOndanks inspanningen van de KNMG, LVG, LHV en andere zorgkoepels, heeft de Tweede Kamer besloten om de bezuiniging op de tolkenvergoeding in 2012 door te laten gaan. Zowel een motie ter verlenging van de tolkendienst, als een motie ter verkenning van de mogelijkheden om vergoeding onder de Zorgverzekeringswet te brengen, werden door de Tweede Kamer verworpen. Ook de petitie tegen afschaffing van de tolkendienst heeft niet het gewenste effect gehad.
Volgens de Minister is het de verantwoordelijkheid van de patient zelf om een tolk te betalen of mee te nemen, indien de patient de Nederlandse taal niet goed spreekt. Vele zorgverleners en koepels vinden het verkeerd om op de tolkendienst te bezuinigen. De KNMG waarschuwt in haar standpunt dat patienten die de Nederlandse taal onvoldoende machtig zijn, van goede zorg en van naleving van patientenrechten verstoken dreigen te blijven. Bovendien zullen door deze maatregel de kosten toenemen, in plaats van dat kosten bespaard worden.Tips:
Als u een patient op het spreekuur die de Nederlandse taal niet machtig is, kunt u het volgende doen:
- U kunt bij de patient aangeven dat u op kosten van de patient een professionele tolk kunt inschakelen. U kunt nog steeds het TCVN inschakelen of een andere tolkendienst bellen voor een tolk, of vertaaldienst. Daarbij is het belangrijk om direct aan te geven dat de rekening naar de patient gaat.
- Als de patient aangeeft geen professionele tolk te kunnen betalen, dan kunt u beoordelen of u kunt volstaan met een informele tolk (zoals een meerderjarig familielid of buur). In veel gevallen zal dat het geval zijn.
De LHV betreurt deze uitspraak van de Tweede Kamer en voorziet veel problemen in de praktijk. Mogelijk merkt u dat patienten of uzelf in de knel komt. Als u te maken met de gevolgen van deze bezuinigingsmaatregel, of heeft u een goede, werkbare oplossing bedacht in uw praktijk, meldt dit dan bij de KNMG Artseninfolijn (030 2823 33 22).