Website E-info gene wint Medisch Contact Communicatieprijs 2012

Array

Overgenomen van NIVEL

De website E-info geneca voor borstkanker erfelijkheidsonderzoek heeft de Medisch Contact Communicatieprijs 2012 gewonnen. De website is ontwikkeld door de afdeling Medische Genetica van het UMC Utrecht en het NIVEL.

“Prachtig deze erkenning voor ons werk”, reageert NIVEL-programmaleider prof. Sandra van Dulmen op het winnen van de prijs. “Dit onderstreept dat velen met ons het belang zien van een goede voorbereiding op ingewikkelde gesprekken over erfelijkheidsonderzoek waarbij wordt uitgegaan van de individuele kenmerken en behoeften van adviesvragers. En, dat verbeteringen op dit terrein alleen doorgevoerd kunnen worden op basis van gedegen onderzoek naar de effecten van dergelijke verbeterslagen op de feitelijke zorgverlening.”

De website biedt vrouwen die erfelijkheidsadvies vragen over borstkanker informatie op maat. Ze kunnen met een persoonlijke login de website bezoeken en vragen formuleren voor het eerste consult. De consulten verlopen daardoor beter. De vrouwen brengen meer onderwerpen in en onthouden meer informatie.

“Een prachtige combinatie van moderne media en persoonlijke communicatie”, vindt de jury. “De effectiviteit van het initiatief is gemeten en overtuigt.” De jury hoopt dat het project, nu nog toegespitst op erfelijkheidsonderzoek naar borstkanker, snel naar andere ziektebeelden wordt uitgebreid.

De Medisch Contact Communicatieprijs, een initiatief van Stichting Voorlichting Patienten (SVP), werd dit jaar voor de vierde keer uitgereikt.

Rene Luigies

Rene is consultant op het snijvlak productontwikkeling en gezondheidszorg/projectmanager valpreventiebus/multitasker/outofthebox denker/innovator/ Eusamed bv/ Op twitter@Lodewijkjes Netherlands, Rijswijk (Gld)

René Luigies heeft 30 jaar ervaring in nationale- en internationale marketing en business development in de medische sector. Die ervaring strekt zich uit van de farmaceutische industrie tot de medische apparatuur. In 2001 startte hij zijn eigen bedrijf in Nederland. Na de succesvolle introductie van een product op het gebied van pijnbestrijding, heeft dit bedrijf zich verder ontwikkeld tot specialisatie op het snijvlak van product ontwikkeling en gezondheidszorg. Bekende succesvolle producten zijn de OHRA valpreventiebus en de OOGbus van het Oogzorgnetwerk en CZ. Binnen het bedrijf is een groot netwerk aanwezig met de belangrijkste stakeholders in de gezondheidszorg, zoals zorgverzekeringen en overkoepelende organisaties, overheid, zorgverleners, hogescholen, universiteiten en het MKB. Op dit moment wordt dit netwerk ingezet voor eigen consultancy activiteiten, en voor zijn functie als zorginnovatiemakelaar voor Health Valley.

Een volledig cv is te vinden op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/reneluigies
En René Luigies is te volgen op twitter: @Lodewijkjes

Valpreventie2.0

In 2007 is het OHRA valpreventie project gestart. Dit was het resultaat van een product concept dat ik samen met iemand uit de thuiszorg en een huisarts aan OHRA presenteerde. OHRA heeft dit project volledig gefinancierd. Dit project is volledig door mij opgezet en uitgewerkt, respectievelijk gemanaged. Ook de uitwerking van de resultaten zijn door mij gedaan. Het OHRA valpreventieproject heeft geresulteerd in een afname van 35% van het aantal valincidenten op een groep van 1561 mensen.

De kosten voor de landelijke uitrol bleken te hoog voor zorgverzekeraar CZ, die OHRA heeft overgenomen. Daarmee staakte het project. In het kader van eHealth heb ik toen Valpreventie2.0 bedacht. Een internet applicatie, waarmee ouderen zelf een risicoanalyse kunnen doen, vervolgens een advies krijgen om dat risico te verminderen en vervolgd worden of zij de adviezen ook opgevolgd hebben en of zij hulp/ondersteuning nodig hebben. Daarbij een vervolg door middel van registratie van het aantal valincidenten.

Inmiddels heb ik het NIPED bereid gevonden om valpreventie2.0 te realiseren. In mijn presentatie zal ik ingaan op het proces van valpreventie 1.0 naar de realisatie van valpreventie 2.0. De obstakels, de overwegingen, de weg naar de juiste partners, de financiering, het vinden van stakeholders, en de implementatie in de gezondheidszorg. En een korte visie geven op valpreventie 3.0, waar al gesprekken over gevoerd worden.

Recente artikelen