Communicatie maakt zorg patiëntgericht

Array

Patientgerichte zorg  kenmerkt zich door een goede communicatie met de verschillende zorgverleners en meebeslissen over de behandeling. Patienten vinden dit bij alle behandelingen zeer belangrijk, zo blijkt uit een publicatie van onderzoekers van het NIVEL en het Centrum Klantervaring Zorg in het wetenschappelijke tijdschrift Patient Education.

Counselling.
Zorg is tegenwoordig geen goede zorg meer als die niet patientgericht is met de patient centraal . Wat het interessant maakt te onderzoeken wat patienten zelf vinden van alle inspanningen om de zorg patientgericht te maken. Wat vinden zij belangrijk? De onderzoekers vroegen patienten met hartfalen, hernia, borstkanker, reuma en heup- of knieoperaties naar hun oordeel. Een van de aannames was dat patienten met acute klachten patientgerichtheid minder belangrijk zouden vinden. Maar dat is niet het geval. Alle onderzochte patientengroepen blijken patientgerichtheid in de zorg bovengemiddeld belangrijk te vinden. En in veel gevallen ook belangrijker dan wachttijden, accommodatie, privacy of nazorg na ontslag uit het ziekenhuis.

Vriendelijk en meebeslissen
NIVEL-onderzoeker Dolf de Boer: Het maakt kennelijk niet uit welk gezondheidsprobleem
patienten hebben, ze weten heel goed wat ze belangrijk vinden. Ze hebben een duidelijk beeld van patientgerichte zorg en die staat altijd hoog op de prioriteitenlijst. Dat is op zich niet zo gek, want patienten zitten vaak in onzekerheid en hebben goede informatie nodig om met hun gezondheidsprobleem om te kunnen gaan. Patientgerichte communicatie draagt hieraan bij de arts moet vriendelijk zijn en een luisterend oor bieden. Patienten willen bovendien het gevoel hebben dat er niet over hun hoofd wordt beslist, maar dat zij kunnen meebeslissen over de behandeling. Meebeslissen is een recht. Artsen moeten hen daarvoor de ruimte geven. Gezien de actievere rol die de overheid voor patienten voor ogen heeft, is het belangrijk dit te blijven meten.

Onderzoek
De onderzoekers ontwikkelden een schaal voor patientgerichte zorg met een aantal items uit CQ-indexen, vragenlijsten die ontwikkeld zijn om te meten wat patienten belangrijk vinden en wat hun ervaringen zijn. Ze zochten in de wetenschappelijke literatuur naar elementen die patientgerichte zorg kenmerken.
Vervolgens hebben zij gekeken welke items in de CQ-index-vragenlijsten daarmee overeenstemmen. En zo konden zij een schaal maken om de patientgerichtheid van de zorg te meten. De schaal is gebaseerd op wat patienten belangrijk vinden. Ze kunnen met een score van 1 tot 4 het belang aangeven. 1345 patienten vulden de vragenlijsten in.

Samenwerkingspartner
– Centrum Klantervaring Zorg

bron: Nivel

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen