Nederlands systeem screening leidt tot minder oogafwijkingen

Array

Onderzoek onder ruim 1000 basisschoolleerlingen laat zien dat scheelzien en/of lui oog slechts bij 1% van de kinderen voorkomt. Dit lage cijfer geeft aan dat het Nederlandse systeem met controles van het consultatiebureau en de schoolarts deze oogafwijkingen al vroegtijdig opspoort.

Het onderzoek laat ook zien dat een bril met volledige correctie bij kinderen met verziendheid de leessnelheid (woordherkenning) van bekende woorden verbetert. Dit geeft het belang aan van de correctie van verziendheid bij deze kinderen. Het onderzoek is uitgevoerd door de afdelingen oogheelkunde van VUmc en OLVG, Amsterdam. De kinderen werden onderzocht door orthoptisten van deze ziekenhuizen en gespecialiseerde optometristen van Pearle Opticiens.

In Nederland is een goed systeem van screening bij consultatiebureau en schoolarts, gericht op het vroeg ontdekken en behandelen van scheelzien en lui oog. Een dergelijk systeem is slechts in enkele landen aanwezig. Hoe goed dit systeem werkt is nog niet bekend. Daarom werd in dit onderzoek bij 1007 leerlingen van basisscholen in Noord Holland en Flevoland gekeken naar hoe vaak scheelzien en lui oog voorkomen. Daarnaast keek dit onderzoek naar de relatie tussen verziendheid (hypermetropie) en lees- en leerprestaties. Nooit eerder is onderzocht of het geven van een bril voor deze verziendheid leidt tot verbetering van de leesprestaties.

Goede screening
Uit het onderzoek blijkt dat lui oog en scheelzien bij 1% van de scholieren voorkomt. Dit is vergelijkbaar met gevonden resultaten in andere landen met goede screening (bijvoorbeeld Zweden) en bevestigt recente resultaten uit onderzoek in Rotterdam. In een populatie zonder deze screening wordt een prevalentie van rond de 3% verwacht. De prevalentie van lui oog van 1% bevestigt de bevinding dat het Nederlandse systeem van controles bij consultatiebureau en schoolarts een belangrijke bijdrage leveren aan het vroeg ontdekken van scheelzien en lui oog.

Resultaten
Onderzoekers vonden ook dat bij kinderen met verziendheid en een bril met volledige correctie de leessnelheid (woordherkenning) van bekende woorden verbeterde. Echter het technisch lezen van onbekende woorden verbeterde niet. De verbetering van de leessnelheid met een bril bij kinderen met verziendheid toont aan dat correctie van verziendheid belangrijker zou kunnen zijn dan tot nu toe werd verondersteld. Er is echter meer onderzoek hiernaar nodig om het voorschrijfgedrag van brillen aan kinderen met verziendheid te wijzigen.

bron: VUMC

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen