Geen Pink Ribbon magazine meer

Array
De stichting Pink Ribbon & Sanoma Media hebben veel geld opgehaald voor borstkanker met het Pink Ribbon magazine. Het afgelopen jaar was een roerig jaar voor Pink Ribbon en hebben ze veel vertrouwen verloren. Communicatie is dus vooral dit jaar van belang. Maar Sanoma kiest ervoor om geen Pink Ribbon Magazine meer te maken.

Sanoma zegt dat ze de doelstelling van de naamsbekendheid van de Stichting ruimschoots gehaald heeft. Daarom gaan ze dit jaar in plaats van het bekende Pink Ribbon Magazine een nieuw crossmediaal concept maken, genaamd Aand8cht voor 1 op de 8. Alleen focussen op vermindering van het aantal mensen dat borstkanker krijgt, is voorlopig een onrealistisch doel. Het aantal mensen waarbij borstkanker wordt geconstateerd, zal alleen maar stijgen door vergrijzing, betere detectie en screening. Daarom is de doelstelling voor de komende jaren: aandacht voor de borstkankerpatiënt van vandaag! Samen met de Stichting wil Sanoma daarom nog veel breder aandacht vragen en fondsen werven voor borstkanker.

Maar niets is minder waar, er kan nog zoveel onderzocht worden rond borstkanker. Stoppen met de focus op preventie is goed. Er is veel te winnen als het gaat om reductie van sterfte bij borstkanker en ook morbiditeit kan verbeteren door beter naar overbehandeling te gaan kijken.

Geen onnodige behandeling
De kunst is dus een selectieve screeningsprocedure te ontwikkelen die ‘het beste van 2 werelden’ verenigt: wél vroegtijdige ontdekking van potentieel agressieve borstkanker, maar zónder onnodig testen en overbehandeling. Het onderzoek moet zich meer gaan richten op nieuwe biomarkers die de diagnose borstkanker beter mogelijk maken en de agressiviteit van de ziekte beter voorspellen. Daarnaast zou met onderzoek een methode te vinden zijn die uitzaaiingen nauwkeuriger zichtbaar kan maken en de effecten van de behandeling sneller weer kan geven. Nieuwe onderzoek zou zich moeten richten op twee belangrijke klinische vraagstukken: het verminderen van overdiagnose en overbehandeling van borstkanker en het beter meten van effecten van therapie bij vergevorderde borstkanker om mogelijk de sterfte als gevolg van borstkanker te kunnen reduceren .Minder overdiagnose en –behandeling door nieuwe biomarkers
De diagnose borstkanker wordt gesteld op basis van een biopt, waarbij gekeken wordt of er kankercellen aanwezig zijn in de borst. In de meeste patienten wordt dit biopt uitgevoerd omdat afwijkingen aan de borstpalpabel zijn en rontgendiagnose afwijkingen laat zien. Dit leidt echter ook tot overdiagnose, omdat deze symptomen ook bij andere aandoeningen zoals een goedaardige borsttumor. Nieuwe biomarkers naast zouden overdiagnose en overbehandeling kunnen verminderen omdat nieuwe biomarkers  kunnen bijdragen aan een betere diagnose en voorspelling van agressiviteit van borstkanker.

Vernieuwende en nauwkeurige imaging-technieken zijn al in ontwikkeling en kunnen in onderzoek verder ontwikkeld worden. Zo wordt in de toekomst het behandelplan op individuele basis mogelijk.

In plaats van een magazine te maken, gaat Sanoma de gok nemen een Magabook in te zetten (weet u wat het is)? En deze keus voor waar het geld wat Sanoma en  Stichting Pink Ribbon gaat naar projecten op het gebied van: Medisch onderzoek: preventie & vroege opsporing & behandelingen, Voorlichting & zorg: voor borstkanker patiënt van vandaag en Lange termijneffecten: leven met en na borstkanker. En dus weer niet op thema’s zoals hierboven. Die echt belangrijk zijn en die ook nog eens de zorgkosten voor borstkanker kunnen verlagen met een verbetering van de kwaliteit!

Aand8cht voor 1 op de 8 verschijnt op 24 september 2012. Op 1 oktober begint de borstkanker- maand. Wereldwijd staat oktober in het teken van borstkanker.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen