Experiment verplichte mantelzorg in verpleeghuis

Array

Zorgorganisatie Vierstroom start een experiment om te onderzoeken of het mogelijk is om familieleden op een meer verplichtende manier te betrekken bij de ondersteuning van clienten in de woonzorgcentra en verpleeghuizen. ActiZ vindt dit een interessant experiment in een tijd dat zorgorganisaties een steeds groter beroep moeten doen op mantelzorgers en vrijwilligers. Het experiment sluit aan bij de debatten in het kader van ‘Het nieuwe ouder worden.’

Vierstroom wil afspraken maken over mantelzorg wanneer clienten in een verpleeg- of verzorgingshuis komen wonen. Hierbij zegt de familie van de betrokken client toe tenminste 4 uur per maand mee te helpen in het huis waar hun dierbare woont of wordt verpleegd. Dit is nodig, stelt bestuurder Jeroen van den Oever, omdat we met alleen de professionele zorg het niet redden om alle diensten te verlenen die nodig zijn voor een prettig leven.

Experimenten
ActiZ zal het verloop van het experiment bij Vierstroom met belangstelling volgen. Ook andere zorgorganisaties zijn nu bezig met experimenten op het gebied van informele zorg. Stichting Zonnehuisgroep Vlaardingen experimenteert met zorggemeenschappen, waarbij clienten, mantelzorgers, vrijwilligers en zorgorganisaties samen vorm geven aan de zorg. Zorgorganisatie Omring heeft sleutels uitgedeeld aan mantelzorgers van clienten die in een kleinschalige woonomgeving wonen, net zoals zij dat ook hadden toen de mensen nog in hun eigen huis woonden.

Omslag
De experimenten geven input voor bij het maatschappelijk debat over de toekomst van de ouderenzorg dat ActiZ stimuleert met de campagne ‘Het nieuwe ouder worden’. Doordat mensen ouder worden en een groter beroep doen op de zorg en er tegelijkertijd geen groei is op de arbeidsmarkt, kan de professionele zorg niet alle zorgvragen blijven beantwoorden. Dit probleem is in diverse studies beschreven en besproken tijdens het eerste ‘HNOW’-debat: ‘Hier is mijn moeder, regelt u het verder?’

De tijd dat een zorgorganisatie automatisch alle zorg van de familie overnam op het moment dat iemand in het verpleeg- of verzorgingshuis kwam, is voorbij, stelt ActiZ. We moeten nu naar de situatie dat de zorgorganisatie aan de familie vraagt: hoe kunnen wij samen de zorg voor uw familielid organiseren? Dat betekent een omslag voor clienten en hun familie én zorgorganisaties.

Samenwerking
Een blauwdruk voor zorgorganisaties en mantelzorgers hoeft er niet te komen, vindt ActiZ. Wel is het belangrijk dat zorgorganisaties, zorgmedewerkers, clienten en hun familie open staan voor de vereiste omslag.

Bron: ActiZ

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen