Op weg naar Zorg 2.0

Array

De zorgvraag stijgt door de vergrijzing en door onze verwachtingen rond gezondheid en ziekte. Mensen gaan zelf op zoek naar informatie via internet en beter in staat in gesprek te gaan met hun arts. Nieuwe technologieen en werkwijzen in de zorg bieden nieuwe behandelmogelijkheden, maar zijn soms ook kostbaar. De economische realiteit van vandaag en de vergrijzing maken het noodzakelijk dat de kosten worden beheerst. De zorg moet dus in hoog tempo veranderen, en de verschillende partijen in de zorg dus ook. Wat is ieder rol, op weg naar zorg 2.0?
Zorg 2.0 is een containerbegrip en wordt maatschappelijk al regelmatig gebruikt. Het drukt de ontwikkeling naar een nieuw soort zorg uit. Waarin alle betrokken partijen in de zorg op een andere, meer efficiente en effectieve manier gaan opereren met als uitgangspunt het behandeldoel van de patient vanuit een holistisch en geïntegreerd perspectief. Het drukt ook innovatie uit, niet alleen via technologie, maar ook door nieuwe werkwijzen. Het is een transitieproces waarvan de koers langzamerhand duidelijk is, maar het resultaat afhankelijk van een samenspel van krachten. Wil Zorg 2.0 realiteit worden, dan moeten alle partijen in de zorg zich ontwikkelen. En vanuit een maatschappelijk besef samenwerken. Wat is de rol van de verschillende partijen?

Patient 2.0 is de ‘empowerde’ patient die op gelijkwaardige basis met de zorgaanbieder en andere partijen in de zorg verantwoordelijkheid heeft en neemt voor zijn behandeling. De vrij beschikbare medische informatie op internet, technologische mogelijkheden, maar ook de beperkte resources en toenemende eigen betalingen zullen ervoor zorgen dat de patient gestimuleerd of zelfs gedwongen wordt een belangrijke rol te spelen in de eigen behandeling. De klant wordt meer koning. En een deel van deze klanten zal nadrukkelijk zelf de regie over hun zorgproces willen gaan dragen.

Zorgaanbieder (arts) 2.0 is de hulpverlener die de patient als gelijkwaardige ziet en behandelt, transparant is, zorgprocessen rondom de patient organiseert, afgerekend wil worden op resultaten en preventie even belangrijk vindt als behandeling. De arts stelt samen met de patient een individueel behandelplan op. Hij / zij werkt samen in multidisciplinaire teams. Grootschalig georganiseerd en kleinschalig uitgevoerd. Vaak op basis van gestandaardiseerde zorgprotocollen, terwijl hij of zij de individuele verschillen en behoeften niet uit het oog verliest.

Zorgverzekeraar 2.0 is de expertzaakwaarnemer van de patient voor wat betreft de zorgverzekeringswet, AWBZ en aanvullende verzekeringen. De zorgverzekeraar 2.0 laat zich leiden door kwaliteit vanuit het perspectief dat focus op kwaliteit leidt tot lagere kosten.

Farmacie 2.0 houdt zich bezig met het aantonen en verbeteren van de resultaten van medicinale behandelingen. Farmacie 2.0 is een faciliterende partij die op basis van toegevoegde waarde in preventie, behandeling en zelfmanagement een bijdrage levert aan de ontwikkeling van het zorgsysteem in zijn totaliteit, met een focus op arts en patient.

Werkgever 2.0 is integraal maatschappelijk, menselijk en bedrijfsmatig gedreven. De interesse in de gezonde medewerker neemt toe omdat middelen beperkt zijn en de arbeidsmarkt krap. De samenhang van sociale elementen als zorg, pensioen, AOW, etc, zal de betrokkenheid bij de zorg doen toenemen.

Recente artikelen