Nieuwsbrief augustus van ProRun

Trainen na je vakantie
Beter slapen beter hardlopen
Wat maakt de sprinter
Zomer /najaar training
Vermoeidheid wat is dat?

Training na je vakantie
Kom je nu terug van vakantie en heb je tijdens je vakantie weinig of niet gelopen? Dan ga je thuis zeker weer lekker trainen. Hup de schoenen aan en flink rennen.
De wil om stevig te trainen is er en lichaam en geest zijn uitgerust. Dan wil je wel een lekker eind lopen. Wist je dat meteen weer volop aan de bak gaan na je vakantie best risicovol kan zijn? Lees verder>>>

Beter slapen beter hardlopen
Slaap, heerlijk uren lang wegdromen. Ondertussen is je lichaam actief om schade te herstellen, zoals belaste spiervezels. Een goede nachtrust wordt ook aan lopers geadviseerd vlak voor een belangrijke wedstrijd. Met een uitgerust lichaam kom je verder dan met een vermoeid lijf. Logisch dat je goed wilt slapen maar dat lukt niet altijd. Goed nieuws, een duurloopje kan helpen. Lees verder>>>

Wat maakt de sprinter tot een ultieme sprinter?
Usain Bolt pakt weer het goud op de 100 meter. Vier jaar na zijn wereldrecord in Beijing zet de sprinter 9.63 op de klok in Londen. Genoeg om Blake (9.75) en Gatlin (9.79) voor te blijven. Bolt wordt een levende legende, zeker als hij ook de titel op de 200 meter pakt. Wat maakt dat Bolt, Blake, Gatlin maar ook onze eigen Churandy Martina supersprinters zijn?

Voor veel mensen is het halen van de Spelen niet meer dan een mooie dagdroom. Want wat zou het geweldig zijn om in die finale van de 100 meter te staan. Het publiek juicht, de wereld houdt de adem in. Jij strekt je langzaam uit, terwijl je met de camera’s flirt. Een mooie droom ja, maar de werkelijkheid: helaas. Lees verder>>>

Zomer/najaar training
Het hele jaar door kun je aan wedstrijden deelnemen. Alle ogen zijn toch gericht op de periode ná de zomer. Dan kun je kiezen uit een overdaad aan evenementen. In de agenda’s staan bij de meeste lopers data in het najaar omcirkeld. Dan wil je goed presteren. Nu is het nog zomer, tijd voor zomertrainingen maar met in gedachten dat najaar met al die belangrijke wedstrijden. Lees verder>>>

Marathon is een proces
Iedereen die een marathon uitloopt is al een winnaar. Je hoort bij een select gezelschap. Het is een lange weg, soms jaren, voordat je voor het eerst de finish na 42 kilometer en 195 meter bereikt. De opbouw in die periode is daarom belangrijk. Je wilt graag een behoorlijke tijd op de klok krijgen maar dat gaat niet makkelijk. Waar loop je in dit proces tegenaan. 7 punten om over na te denken. Lees verder>>>

Vermoeidheid, wat is het eigenlijk?
Vaak, heel vaak horen we: ‘Mijn benen verzuurden helemaal’. Men schrijft vermoeidheid helemaal toe aan de vorming en ophoping van melkzuur in de spier. Ook tijdens de verslaggeving van de Olympische Spelen in London hoor ik die kreet vele malen over tafel vliegen. Echter, uit mijn vorige artikelen blijkt al een beetje, dat de rol van melkzuur als oorzaak van vermoeidheid schromelijk overschat wordt. Maar voordat we dat doen, moeten we vermoeidheid nader definieren. Lees verder>>>

Looptip
Zin om een keer op een doordeweeksedag een wedstrijd te lopen? Op dinsdag 14 augustus biedt de Ronde van West je die gelegenheid.
Je hebt de keuze uit een 5km en een 10 km. Voor meer informatie ga je naar www.rondevanwest.nl

Veel loopplezier deze week!

Bron: ProRun