Resultaten meldactie Meer P-health in de e-health

Array

Ehealth is het gebruik van internettechnologie om de gezondheid en gezondheidszorg Verzekeraars en overheid zien ehealth als een soort wondermiddel:
E-health is het gebruik van internettechnologie om de gezondheid en gezondheidszorg te ondersteunen of verbeteren. Steeds meer zorgverleners maken gebruik van de mogelijkheden die internet biedt. Verzekeraars en overheid zien e-health als een soort wondermiddel: goedkoper en het stimuleert de zelfredzaamheid. De Zorgbelangorganisaties vinden het belangrijk dat e-health toepassingen worden gemaakt vanuit het perspectief van de gebruiker, de Patient. Zo wordt e-health ook P-health! Daarom organiseerden ze de actiemaand ‘Meer P-health in e-health’. In totaal hebben 1617 mensen meegedaan aan het onderzoek.

Online contact met zorgverleners
Steeds meer zorgverleners maken gebruik van de mogelijkheden die internet biedt in de communicatie tussen patienten en zorgverlener. Een derde van de respondenten heeft daarmee ervaring. Meestal gaat het dan om het online maken van afspraken (75%) en het online bestellen van herhaalrecepten (83%). Beide mogelijkheden worden zeer gewaardeerd. Ook mensen die ervaring hebben met meetwaarden doorgeven, inzien van het medisch dossier of onderzoeksresultaten, online spreekuur of therapie en zorg op afstand zijn overwegend positief.

Zorg over privacy en verschraling
Tweederde van de respondenten heeft geen ervaring met het online regelen of ontvangen van zorg, maar staat wel open voor het gebruik van e-health toepassingen. Ze willen meer dan er op dit moment kan. Vaak gaat het om relatief simpele zaken, zoals het online kunnen maken van afspraken of e-mail contact met de zorgverlener. Wel maken mensen zich zorgen over de beveiliging van hun persoonlijke gegevens en hun privacy. Ook willen ze niet dat het persoonlijke contact verloren gaat, omdat dit naar hun mening tot verschraling van de zorg leidt. E-health mag nooit een verplichting worden, vinden ze, en de zorgverlener blijft verantwoordelijk voor de geboden zorg.

Sociale netwerken
De respondenten die actief zijn op sociale netwerken praten daar niet of bijna niet over zaken die gaan over zorg en welzijn. Een meerderheid wil wel over zorg praten op een sociaal netwerk, maar vinden netwerken als Facebook, Hyves en Linkedin daarvoor niet geschikt. Voorwaarden waaraan een netwerk over zorg en welzijn zou moeten voldoen: (meer) eigen regie over de zichtbaarheid van je gegevens, goede beveiliging, naast lotgenotencontact ook informatie, ook gericht zijn op verbetering van zorg en mogelijkheid tot het ontmoeten van mensen met dezelfde -aandoening. Zo’n netwerk mag geen commerciele bijbedoelingen hebben. Het beheer moet bij een patientenorganisatie liggen met professionele medewerkers die ook actief zijn op het netwerk.

Sociale netwerken voor instellingen
Clienten van een zorg- of welzijnsinstelling en hun mantelzorgers is gevraagd naar hun behoefte aan contact via internet met andere clienten en mantelzorgers. Daarop kwamen 499 reacties, 233 van clienten en 224 van mantelzorgers. Van hen heeft 17% interesse in een afgeschermd online sociaal netwerk voor clienten, mantelzorgers en familie en 52% heeft misschien interesse. Via zo’n netwerk zouden zij willen meepraten over de kwaliteit en het beleid van de organisatie. Ze vinden het belangrijk dat zo’n netwerk door een onafhankelijke organisatie wordt beheerd en ruim 70% wil anoniem kunnen deelnemen. Bijna iedereen wil actuele informatie ontvangen en ook wordt veel belang gehecht aan het kunnen regelen van praktische zaken, zoals mantelzorgondersteuning en vervoer. Een kleine 80% wil graag in contact komen met andere clienten, mantelzorgers en familieleden.

Bron: eindrapport Meer Phealth in de e-health

www.zorgbelang-groningen.nl/actueel?iid=5894

Recente artikelen